Nový šéf hospodářské komory Radim Kašpar: chci spojovat podnikatele a nabídnout jim pomocnou ruku - OLOMOUC.CZ
Reklama

Pondělí 25. listopadu 2024, svátek má Kateřina, venku je 0.5 °C

UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

Nový šéf hospodářské komory Radim Kašpar: chci spojovat podnikatele a nabídnout jim pomocnou ruku

Rozhovory

21.9.2016

Autor: Jan Procházka

Spojovat podnikatele. Pomoci jim navázat nová partnerství, řešit nesmyslnou byrokracii, poradit… A taky dostat hospodářskou komoru, která v Olomouci působí už třetí století, do širšího povědomí veřejnosti. Nový šéf Okresní hospodářské komory Radim Kašpar má smělé plány.

Foto: Jan Procházka

Když se řekne Hospodářská komora, možná řada lidí vlastně příliš neví, čím se tato organizace zabývá. Můžete to přiblížit?
Je to státem zřízená prestižní odborná a servisní organizace, která pomáhá podnikatelům, hájí jejich zájmy, formuluje jejich požadavky… Směřuje k tomu, aby prostředí pro podnikání bylo jednoduché, bez zbytečné byrokratické zátěže. Tolik definice. V Olomouci má komora silnou tradici. Vznikla už v roce 1851 a v té době byla jednou z devětadvaceti komor v celé rakouské monarchii. Ta novodobá pak byla založena v roce 1992. My bychom rádi navázali na tuto dlouhou tradici. V současné době máme přibližně sto padesát členů. Jsou mezi nimi drobní podnikatelé, živnostníci, střední školy, ale také velcí hráči jako Meopta, M.L.S. Holice, či třeba Makro.

Co členství obnáší?
Naši členové platí poplatek, který je stanoven na základě velikosti, tedy počtu zaměstnanců. Pak už záleží i na nich, jak jsou aktivní. Ředitel komory je lídr, musí ji hnát dopředu, ale komora bude tak silná, jak silní a aktivní budou její členové. Pokud nebudu mít zpětnou vazbu, práce komory je složitější. Členové pak u nás využívají veškerý servis.

Vy jste ve funkci od 1. září. Jaké byly vaše první kroky?
Teď postupně objíždím všechny naše členy. Zajímá mě jejich názor na činnost komory, jaké řeší problémy… Chci se s nimi seznámit, to je základ. Pak mohu přispět k tomu, aby se problémy, které je trápí, začaly řešit. Zabere to spoustu času a energie, ale všechna ta setkání jsou velmi inspirující.

Co tedy trápí podnikatele v Olomouci?
Obrovská byrokratická zátěž. To skloňují všichni, bez ohledu na velikost. Před pár dny jsem třeba seděl ve stavební společnosti Eurogema s panem ředitelem Válkem: Každá novela stavebního zákona se prezentuje tak, že se vše zjednoduší, ale vždycky to má výsledek ten, že se o měsíc zpozdí celé řízení. Je to naprosto šílené. Místo, abychom si věci zjednodušovali, tak je komplikujeme. Další obrovské téma, které trápí většinu našich členů, je naprostý nedostatek kvalifikované pracovní síly. Ať už jsem seděl v Meoptě, nebo třeba v EGT Expres, všichni s tím mají problém. Jsou ale firmy, které se snaží s tímto problémem něco dělat. Třeba zmiňovaná Meopta úzce spolupracuje se středními i vysokými školami a snaží se vychovávat si budoucí kádry, garantuje jim i zaměstnání. Více takových osvětových firem! Je třeba klást důraz také na vzdělávání pedagogů a jejich stáže ve firmách. Pokud by odborný učitel ztratil kontakt s vývojem techniky, pak se nelze divit, že absolventi nedosahují potřebné kvalifikace a firmy s nimi musí začínat od začátku. V technických oborech je současně složité nalézt inženýry, kteří by byli ochotni učit. Propojení výuky a praxe je tématem, kterým se chceme hodně zabývat.

Radim Kašpar

(*1985)
Je hrdým absolventem Univerzity Palackého v Olomouci. Své první pracovní zkušenosti čerpal již na letních brigádách v průběhu středoškolského studia ve výrobní firmě Gumárny Zubří, kde si během několika let prošel nejrůznější dělnické provozy. Během vysokoškolského studia navázal spolupráci s renomovanou agenturou Ogilvy Public Relations, kde zdokonaloval své dovednosti v oblasti PR a marketingu. Poté působil jako ředitel olomoucké marketingové agentury. Ve své profesní činnosti má praxi i z přípravy a realizace evropských projektů a koordinace podnikatelského klubu.

Jaké nástroje má hospodářská komora, aby mohla tu zmiňovanou pomoc realizovat? Třeba snížit onu proklínanou byrokracii...
Komora je od roku 2004 povinným připomínkovým místem podnikatelské legislativy. Snaží se tak vyvíjet tlak na změnu legislativy, připomínkujeme jednotlivé zákony. Rozhodně nejsme jen vrba, kde by si podnikatelé postěžovali a my si to psali pouze do tiskových zpráv. Opravdu se snažíme aktivně lobbovat u zákonodárců, aby věci měly zdravý selský rozum, který často postrádají.
Kromě toho jsme aktivní v oblasti mezinárodních vztahů a zahraničního obchodu. V Olomouci vystavujeme certifikace o původu zboží, vydáváme dokumenty, které jsou nutné pro vývoz do třetích zemí a pro mezinárodní obchod. Máme i poradenské místo, kde jsme schopni pomoci v právních i ekonomických otázkách, pořádáme nejrůznější konference či semináře. Takže zajištujeme i informační servis.

...a vaše dlouhodobé cíle?
Můj předchůdce působil na pozici více než dvacet let. Jeho činnosti si nesmírně vážím, je na čem stavět a na co navazovat. Já bych chtěl teď přinést jakýsi svěží vítr. Komora musí být vidět a slyšet v médiích, komentovat aktuální dění, prezentovat názory členské základny. Musí být patrné, že zájmy podnikatelů opravdu hájí. Chci také rozšířit nabídku služeb: zvát zajímavé a inspirující osobnosti nejen z byznysu, ale třeba i z politiky. Taky bych rád komoru otevřel mladým lidem: třeba studentům, kteří rozjíždějí své vlastní podnikání, start up projekty. Zároveň si myslím, že v Olomouci je potřeba spolupracovat, nebýt si jen konkurencí, ale spíše táhnout za jeden provaz. A já bych se rád stal takovým mediátorem, který pomůže spojovat.

Jak si to spojování představit?
Mohu pomoci propojit naše členy navzájem. Někdo připravuje zajímavý projekt, hledá partnery. Tím, že budu mít informace, čím se kdo zabývá, mohu mu hledání usnadnit. A můžeme samozřejmě pomoci i v jednání s úřady a institucemi. Hospodářská komora je radnicí i krajem vnímána jako významný a relevantní partner. Budeme se aktivně podílet třeba i na procesu tvorby Strategického plánu rozvoje města Olomouce (pro období 2017–2023).

Setkáváte se i s názorem, že podnikatelé mají dost svých starostí a na nějaké scházení a podobné věci prostě nemají čas?
Samozřejmě. Podnikatelé musí v prvé řadě generovat zisk. Ale když jim ukážeme, že věci fungují, že má cenu spolupracovat, že jim dokážeme pomoci… Věřím, že se zapojí v daleko větší míře, než je tomu dosud.

Takže dnes sto padesát členů a za rok tři sta?
(smích) To je hodně ambiciózní cíl. Věřím, že budeme růst. To číslo si ale opravdu netroufám od pasu střelit. Uvidíme.

Autor článkuJan Procházkaprochazka@olomouc.cz

Jan Procházka