Keestrack: Futuristické žluté stroje vznikají ve Šternberku od výkresu až po lak - OLOMOUC.CZ
Reklama

Čtvrtek 21. listopadu 2024, svátek má Albert, venku je 3.1 °C

UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

Keestrack: Futuristické žluté stroje vznikají ve Šternberku od výkresu až po lak

LIGA ÚSPĚŠNÝCH #5

8.12.2021

Jan Procházka

Po celém světě najdete na stavbách, v dolech či skládkách ikonické žluté stroje s logem firmy Keestrack. Drtiče, třídiče a další sofistikovaná zařízení často i svým neotřelým designem připomínají technologie z říše sci-fi. Vyrábí se ve Šternberku, kde závod před dvaceti lety začínal v pěti lidech. Dnes je jich stokrát víc a firma neustále roste. Keestrack je jednou z mnoha společností, které vyvracejí zažitou fámu, že Česko je země montoven. Složité stroje o desítkách tisíc komponentů tu totiž vyrábí doslova od prvního šroubku, navíc je tu však i vyvíjejí.

Více o společnosti Keestrack se dočtete na webových stránkách.

Velká a složitá zařízení pro drcení, recyklaci a třídění ve stavebnictví, skládkování či v dolech. To tvoří portfolio mezinárodní společnosti Keestrack, jejíž hlavní výrobní závod a vývojové centrum se nachází nedaleko šternberského nádraží. “Všude, kde je potřeba něco vytřídit, nadrtit a zpracovat, najdete naše stroje,” popisuje ředitel společnosti Pavel Doležel. Stroje firma vyváží do celého světa. “Naše výrobky najdete skutečně od Nového Zélandu přes Asii až po severní Ameriku. Troufám si tvrdit, že patříme mezi světovou špičku,” chlubí se Pavel Doležel. Obrovské stroje jsou vlastně výrobní linky na pásech. “Naše největší drtičky váží přes sedmdesát tun a sestávají ze zhruba čtyřiceti tisíc komponentů. Jsou to opravdu velice sofistikovaná zařízení a prakticky každý stroj je přizpůsoben na míru zákazníkovi,” upřesňuje ředitel společnosti. Stroje tak například dokáží nadrtit železobeton a vytřídit z něj kov, velké využití nacházejí třeba při silničních pracích, kdy je třeba recyklovat a znovu využít veškerý materiál. 

Ve Šternberku ale složitá zařízení nejen vyrábějí, ale i sami vyvíjejí. “Máme tu všechno: od CAD výkresů až po vývoj software, motorové jednotky, hydrauliku, elektrická zapojení a mechanické díly. Díky tomu právě dokážeme velmi pružně reagovat na požadavky zákazníka. Nejsme žádný velký korporát a nesvazují nás složitá vnitrofiremní byrokratická pravidla, takže dokážeme vyvinout nový stroj od prvního návrhu designu po dodání i za několik měsíců,” vyzdvihuje  ředitel společnosti. Firma si velice potrpí i na design, přestože v oblasti vysoce užitných strojů to není úplně obvyklé. “Naše výrobky prostě poznáte. Nejen podle firemní žluté barvy, ale i podle vzhledu. Máme tu špičkové designéry, náš drtič R3 dostal dokonce evropskou designovou cenu,” zmiňuje Pavel Doležel. I v tomto oboru podle něj totiž vzhled prodává. 

Velkým krokem do budoucnosti je podle ředitele společnosti přechod z klasického dieselového na hybridní nebo plně elektrický pohon. “V podstatě všechny naše stroje dnes můžeme dodat i v plně elektrické verzi. Přestože jsou dražší, na spotřebě se to zákazníkovi brzy vrátí. A v neposlední řadě je pochopitelně elektrický pohon mnohem ekologičtější,” konstatuje Pavel Doležel. Po elektrických strojích je podle něj v současné době obrovská poptávka, v některých zemích totiž stát nákup ekologičtějších zařízení bohatě dotuje.

Areál ve Šternberku se výrazně rozšiřuje. V létě byla zahájena stavba další haly.

Firma se ve Šternberku utěšeně rozrůstá. “V roce 2001 jsme tu začínali v pěti lidech, dnes je nás pět set, máme zastavěno pětatřicet tisíc čtverečních metrů, vznikly tři nové haly, v létě jsme začali se stavbou další a s městem jsme směnili pozemky na další investice,” vypočítává Doležel. Součástí závodu je nový showroom, kde probíhají i školení pro zákazníky.

Všechny stroje jsou designované tak, aby se vešly na kamion. A složit či rozložit je většinou zvládne jeden člověk během pár desítek minut.

Keestrack v současné době dál hledá nové pracovní posily. “Máme otevřené desítky pozic. Potřebujeme svářeče, ohýbače kovů, pracovníky na plazmu, hydrauliku, elektrikáře, ale taky inženýry a posily do logistiky,” vyjmenovává Pavel Doležel. Firma má přitom personální politiku postavenou jinak, než je v poslední době běžné. “Snažíme se mít všechny lidi na hlavní pracovní poměr. Od úklidu, přes strážní službu až po management. Zaměstnancům to dává jistotu a firma tak mimo jiné hlásá, že jí na lidech opravdu záleží,” domnívá se ředitel společnosti. Zaměstnanci jsou podle něj v Keestracku spokojení. “Máme tu opravdové nadšence, které přitahuje, že nám firma roste pod rukama. Investujeme a je to vidět. Navíc, šikovní lidé se u nás snadno prosadí, právě díky vývojovému středisku a veliké flexibilitě dáváme prostor kreativitě zaměstnanců a jejich nápady bereme vážně,” doplňuje ředitel Pavel Doležel.

Firma je také dlouholetým členem Okresní hospodářské komory Olomouc, spolupracuje s městem Šternberk, s nímž má dlouhodobě výborné vztahy, sponzoruje i místní kulturní či sportovní akce jako slavný závod Ecce Homo.

Autor článkuJan Procházkaprochazka@olomouc.cz

Jan Procházka