Mora Moravia: Unikátní fabrika z Mariánského údolí brzy oslaví dvě stě let, denně vyrobí 2300 sporáků, které míří do celého světa
LIGA ÚSPĚŠNÝCH #20
25.10.2023
Jan Procházka
Téměř dvě stě let stojí v Hlubočkách v místní části Mariánské Údolí továrna Mora Moravia. Vyprofilovala se jako jedna z nejznámějších značek tuzemských domácích spotřebičů, vyrábělo se tu během dlouhé historie skoro všechno. Dnes se v rozlehlé fabrice dělají hlavně volně stojící sporáky pro celý mateřský koncern Gorenje, které odsud putují do celého světa. V seriálu Liga úspěšných, který připravujeme společně s Okresní hospodářskou komorou, Mora Moravia rozhodně nemůže chybět.
Značka Mora patří v tuzemsku bezesporu mezi ty nejznámější a nějaký výrobek s jejím logem se nacházel (a často stále nachází) snad v každé domácnosti. “Fabrika byla založena v roce 1825,” začíná kratičkou exkurzi do historie současný ředitel Michal Žlebek. “Původně se zde vyrábělo téměř vše pokrývající kompletní potřebu domácností: kamna, šicí stroje, mlýnky, pračky, lisy na ovoce, plynové kotle, ohřívače vody, sporáky a mnoho dalšího. Nebyl to jen závod tady v Hlubočkách, ale pod Moru patřila téměř celá Olomouc, Šternberk, a spousta dalších provozů na Moravě i v zahraničí. Jak se doba a svět měnily, proměňovala se samozřejmě i firma a její sortiment.”
Klíčový byl pro Moru rok 2005, kdy byla společnost odkoupena slovinskou firmou Gorenje a stala se tak součástí nadnárodního korporátu. Od roku 2018 je pak jak Gorenje, tak Mora součástí skupiny Hisense. “V rámci celého koncernu pak došlo ke změně strategie. Každý závod se specializuje zpravidla na jednu skupinu výrobku, dle svých nejlepších technologických možností, který pak vyrábí pro všechny značky. Proto jsme u nás před několika lety ukončili výrobu digestoří a dalších spotřebičů a zaměřili jsme se výhradně na volně stojící sporáky. Ty nyní vyrábíme nejen pod značkou Mora, ale i třeba Gorenje. Naopak jiné spotřebiče se značkou Mora - třeba právě digestoře - se zase vyrábí u kolegů ve Slovinsku. Tento systém koncernu umožňuje se maximálně soustředit na daný výrobek a netříštit síly tím, že se podobná věc vyrábí na více místech,” vysvětluje Žlebek.
Přestože v současné době jsou velkým trendem vestavěné spotřebiče, zájem o volně stojící sporáky podle ředitele Žlebka neklesá. “Preference zákazníků se liší podle zvyklostí daného regionu. Třeba Češi, Poláci a Maďaři mají ve velké oblibě právě volně stojící sporáky a odbyt v těchto zemích tvoří více než 40 % naší výroby. Velké oblibě se těší plynové čí kombinované sporáky, o které je převážně zájem spíše na východě. Ale globálním trendem je samozřejmě indukce,” prozrazuje Žlebek. Zákazník podle něj paradoxně až tolik nepreferuje energetickou náročnost a to ani v době, kdy ceny elektřiny a plynu stoupají ale zákazníci začínají preferovat velikost. “Není to jen u sporáků, týká se to i dalších spotřebičů. Dělají se velké ledničky, velké myčky… U nás je to jednoduché: na větší sporák toho prostě dáte víc, vlezou se vám na něj větší hrnce, má větší troubu. Přestože stále ještě je nejprodávanější šířka sporáku padesát centimetrů, vidíme rostoucí trend výroby právě velikosti šedesát,” zmiňuje Žlebek a dodává, že trend se dá vysledovat i v barvě. “Naší výrobě stále dominuje klasická bílá ale vyrábíme i béžovou či stříbrnou nerezovou. V módě co se vybavení domácích spotřebičů týče, to však vypadá, že brzy začne kralovat černá.”
Historie společnosti Mora Moravia ve videu, které si firma nechala vyrobit k 190. výročí.
Každý den vyrobí v Mariánském údolí 2.320 sporáků. “Dá se zjednodušeně říci, že na začátku je svitek plechu a na konci krásný nablýskaný spotřebič. Kromě elektroniky a skleněné desky je téměř všechno vyrobeno u nás,” chlubí se Žlebek.
Jak se vyrábí sporák
Ze svitku plechu automatická linka vylisuje a svaří vnitřní část sporáku - samotnou troubu, která se následně povrchově upraví -.
Plášť a další části se lisují na velkotonážních postupových lisech.
Některé části následně putují na oddělení povrchových úprav, kde se smaltují v obrovských vypalovacích pecích, či lakují
Všechny komponenty jdou následně na montáž, kde se z nich sestaví hotový výrobek.
Celá výroba je pod drobnohledem oddělení kvality a spotřebiče se zkouší podle předem připravených plánů i namátkově. Finálním testem funkčnosti a a bezpečnosti prochází 100 % výroby. Plynové sporáky se na únik plynu testují dokonce několikrát.
Fabriku ročně opustí zhruba 600 tisíc sporáků.
V Mariánském údolí má závod i své vývojové oddělení.. Při zavádění nových výrobků naši vývojáři spolupracují s mateřskou firmou ve Slovinsku a mimo ,,standardních,, vývojových aktivit se starají i o vytváření návodů či náročné testování, předcházející certifikaci nových výrobků před uvedením na trh. Máme zde také testovací laboratoř, kde tyto velmi náročné zkoušky probíhají, či prototypovou dílnu. Sporák musí něco vydržet. Ať už různé pády, ke kterým by mohlo dojít při transportu nebo třeba i to, že se nesmí přehřát a třeba vám zapálit byt, když ho zapomenete vypnout. Děláme tu zátěžovou zkoušku, kdy náš výrobek běží nepřetržitě třicet dnů na plný výkon.” popisuje Michal Žlebek.
Ve společnosti Mora Moravia aktuálně pracuje zhruba pět stovek zaměstnanců, ve výrobě je jich čtyři sta dvacet. “Jedním ze specifik naší firmy je poměrně nízká fluktuace zaměstnanců. Téměř polovina zde pracuje více než deset let, máme tu sedmdesát jedna lidí, kteří jsou u nás více než pětadvacet let! Není výjimkou, že u nás současně pracují tři generace jedné rodiny,” chlubí se Žlebek, jedním dechem ale dodává, že přesto nyní Mora nové zaměstnance hledá: “Rádi bychom totiž navýšili výrobu a dostali se o nějakých tři sta sporáků denně výše. K tomu chystáme nábor nových sil, potřebovali bychom hlavně lidi do výroby, ale také technology, normovače nebo třeba ekologa.”
Jak dokazuje zmiňovaná nízká fluktuace, firma se o své zaměstnance dobře stará. “Máme tu celou řadu benefitů, ať už jsou to různé odměny třeba na Vánoce či dovolenou; zavedli jsme také benefit kartu, pořádáme různé akce a samozřejmě se staráme i o prostředí, aby se tu lidem dobře pracovalo. Jsme dvě stě let stará fabrika, což je na jednu stranu krásné, ale na druhou to samozřejmě přináší různá úskalí. Ale snažíme se, aby naše prostory vyhovovaly moderním potřebám,” zmiňuje Michal Žlebek. Delegace z Mory se také každoročně účastní korporátních sportovních her ve Slovinsku. “Letos jsme tam vypravili jeden autobus, akce se velmi vydařila a počítám, že příští rok nás pojede mnohem více,” usmívá se Žlebek.
Mora Moravia je také členem Okresní Hospodářské komory Olomouc a dále sponzoruje například olomoucký hokejový klub, kterému se neřekne jinak, než Mora.
S výhledem na dvousetleté výročí nyní Mora Moravia pomalu připravuje oslavy. Chystá se i na výstavu, která k jubileu proběhne v Technickém muzeu v Brně. “Ale čekají nás samozřejmě i velmi náročné úkoly. Jak jsem zmiňoval, stáří fabriky má i své nevýhody. Ledacos je tu prostě staré. Rádi bychom teď zapracovali na snížení spotřeby energií a to bude vyžadovat například přebudování systému vytápění či zavedení nových technologií, rádi bychom si také část elektřiny vyráběli pomocí solárních panelů. Bavíme se o milionových investicích, které věřím, že se podaří a Mora následně úspěšně vstoupí do třetího století existence značky,” říká závěrem Michal Žlebek.
Autor článkuJan Procházkaprochazka@olomouc.cz
DNES
Dnešek: Kafka Band, burlesky i Ebeni
Sport20.11.2024
BK Olomoucko má posilu z NBA. Je jí rozehrávač Jacob Evans
Rozhovory20.11.2024
Olomoucká značka designového oblečení SIRA bude mít svou první prodejnu
Zprávy z regionu20.11.2024