UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!
Smurfit Kappa: Papír je nejekologičtějším obalem, těší nás, když nahradíme plasty
LIGA ÚSPĚŠNÝCH #23
29.1.2024
Jan Procházka
Papírové obaly z vlnité lepenky s nádherným potiskem používané na potraviny a nápoje, domácí spotřebiče a celá řada dalších řešení z papíru pro všechny ostatní produkty. Ve špičkové kvalitě a s obrovským důrazem na ekologii. Mnoho obalů, které nejspíš důvěrně znáte, vzniká v olomouckém závodě Smurfit Kappa. Představujeme další díl seriálu Liga úspěšných, v němž společně s Okresní hospodářskou komorou představujeme pozoruhodné podniky a firmy z regionu, o kterých byste měli vědět.
Nadnárodní společnost Smurfit Kappa je světovým lídrem v oblasti papírových obalových řešení. Od roku 2005 jeden ze závodů stojí i v Olomouci. A právě tady se vyrábí obaly na mnoho výrobků, které nejspíš znáte. Třeba balení z vlnité lepenky na pivo či jiné nápoje, obaly na nejrůznější spotřebiče, cukrovinky, ale také papírové krabice na zdravotnické potřeby. Výrobky odsud míří nejen k tuzemským, ale z velké části i k zahraničním zákazníkům. “Náš závod je unikátní v mnoha ohledech. Jsme výrobní firma, ale máme tu i vlastní konstrukci a vývoj, takže jsme schopni nejen aplikovat už hotová řešení, ale vytvořit zákazníkům produkt na míru,” vysvětluje ředitel olomouckého závodu Ivo Maršálek. Vyzdvihuje také další specifikum, kterým je ofsetová tiskárna. “Díky ní můžeme dodávat opravdu špičkovou kvalitu, ofset je nejkvalitnější metoda tisku, z dosud dostupných technologií pro produkci ve velkém. A my tu potiskneme opravdu kilometry papíru denně,” doplňuje Maršálek.
Na začátku procesu je obrovská role papíru o váze několika tun. Ta se nařeže na velké obdélníky. “Lepenka má zpravidla tři vrstvy. Prostřední se zvlní pomocí speciálního stroje a nalepí se ke spodní vrstvě. Nahoru potom přijde potištěný papír. Takto připravený arch jde na výsek a v podstatě je hotovo. Zákazník si potom příslušný výrobek ve většině případů skládá sám v rámci svých procesů. Některé výrobky se u nás třeba ještě lepí,” popisuje Maršálek.
O zakázky nemá firma rozhodně nouzi, celý závod jede v třísměnném provozu a aby mohl rozšířit výrobu, v roce 2020 provedl největší investici ve své historii od založení a o třetinu zvětšil halu a pořídil nové nejmodernější technologie. “Původně jsme tu měli secondhandové stroje, transferované z jiných závodů koncernu. Během skoro dvaceti let, co náš podnik v Olomouci funguje, jsme hodně vyrostli a dnes tu máme opravdu špičkové nově pořízené stroje, pokrývající kompletně celý výrobní proces a všechno si dokážeme vyrobit sami, nic nemusíme zadávat jinde,” pochvaluje si Maršálek.
Zakázky jsou podle něj většinou dvojího typu. “Velké společnosti mají samozřejmě poměrně přesné představy, jak má výrobek - tedy obal - vypadat. Přijde nám kompletní specifikace, na základě které potom zahájíme výrobu. Ale moc nás těší, když přijde zákazník, třeba menší místní firma, která se například chystá začít dodávat nějaký produkt do velkých řetězců. A obrátí se na nás s tím, abychom vyvinuli obalové řešení, které bude atraktivní, ochrání výrobek při transportu a zároveň bude ekonomické a šetrné k přírodě. Takové věci děláme moc rádi,” vysvětluje Maršálek a dodává, že firma vlastně pomáhá svým partnerům být úspěšnější. “Vymyslíme něco inovativního, čím se zákazník odliší a bude to i lépe fungovat. Taky dokážeme zákazníkům uspořit náklady,” podotýká Ivo Maršálek.
Obrovská výhoda nadnárodního korporátu Smurfit Kappa spočívá podle něj i ve sdílení know-how v rámci celé firmy: “Když někdo něco vymyslí ve Španělsku, Anglii, USA, nebo třeba Kolumbii, druhý den to je k dispozici všem prostřednictvím sdílených systémů. V tom je nesmírný benefit. Vezměte si, že v jedné fabrice sedí ve vývojovém oddělení zhruba pět lidí. A když je těch fabrik celosvětově tři sta padesát, tak to máte vývojové oddělení o síle sedmnáct set padesát lidí! A to je už slušná síla, obrovská znalostní báze.”
"Přestože jsme korporát, dalo by se říct, že závod má atmosféru rodinné firmy,” říká Ivo Maršálek.
Foto: Jan Procházka
Společnost Smurfit Kappa je známá svým důrazem na ekologii. “Je to tak, že často přijmeme rozhodnutí, které je dražší, ale protože to je v souladu s naší filozofií, tak to za to prostě stojí. Při výrobě tak například používáme v co nejvyšší míře recyklovaný papír, to je samozřejmost. Přírodního původu jsou ale i naše lepidla a barvy. Pokud to jen trochu jde, snažíme se používat maziva na přírodní bázi. Sice nás stojí víc, ale nijak nezatěžují životní prostředí… A to je jenom několik příkladů, aspekt udržitelnosti se promítá do všeho, co děláme,” upozorňuje Maršálek. Při dostavbě haly tak například vzniklo vsakovací jezírko na dešťovou vodu. Ta neodteče do kanálu, ale pomalu se vsakuje do půdy. “Jsou to třeba malé věci, ale když jste důslední, tak to má význam. To je svět, který chceme spoluvytvářet,” konstatuje Ivo Maršálek. Samotný papír je podle něj tím nejekologičtějším způsobem balení. Pokud se totiž recykluje, dá se z něj nový papír vyrábět znovu a znovu. A i pokud skončí na skládce, rychle se rozloží a je přírodním hnojivem. Oproti tomu systém recyklace plastů není zdaleka tak efektivní a pokud plast skončí v přírodě, představuje zátěž, která zůstane nejspíš stovky let. “Nesmírně nás těší, když pomáháme zákazníkům plasty nahrazovat. Děláme třeba papírové klipy pro plechovky pivovaru Svijany. Je to praktické, atraktivní a odbourali jsme tak neekologické folie. Tento systém máme patentovaný a používáme ho i pro balení některých alkoholických i nealkoholických nápojů našich zákazníků,” zmiňuje Maršálek.
Smurfit Kappa podle ředitele Maršálka stojí a padá s lidmi, kteří firmu tvoří. “Není to práce pro každého, protože u nás se doopravdy pracuje; požadujeme po lidech spolehlivost a výkony. Naši zákazníci jsou na nás závislí. Pokud bychom nedodali obaly nebo ty neměly požadovanou kvalitu, zmaříme jim jejich byznys a to si nemůžeme dovolit. O šikovné lidi se zájmem o práci se ale staráme nadstandardně. A musím říct, že takové lidi tu máme. Náš tým je stabilní, s velmi nízkou fluktuací. A je nás zhruba sto dvacet, takže se každý zná s každým. Přestože jsme korporát, dalo by se říct, že závod má atmosféru rodinné firmy,” prozrazuje Maršálek a dodává, že firma se nyní nechystá na nějaké masivní nabírání nových zaměstnanců. “Většina procesů je u nás velmi automatizovaná, i složité stroje obsluhují často jenom dva až tři lidé. Aktuálně tak máme otevřené tři pracovní pozice do výroby,” říká Maršálek.
Filozofie celého koncernu Smurfit Kappa kromě ekologie klade velký důraz i na společenskou odpovědnost a to pokud možno zaměřenou na lokalitu, kde sídlí jednotlivé pobočky. “Tyhle věci řešíme ve spolupráci s našimi zaměstnanci. To oni dávají návrhy, kam bychom měli nasměrovat pomoc. Často tak přispíváme na různé kompenzační pomůcky, ale poslali jsme peníze také do sociálních a školních zařízení pro děti se speciálními potřebami. Minulý rok jsme přispěli přes devět set tisíc na Mobilní hospic, protože to podle nás je projekt, který má hluboký smysl. V roce 2023 společnost Smurfit Kappa prostřednictvím své nadace Smurfit Kappa Foundations podpořila jedenáct sociálních projektů v České republice celkovou částkou 10 471 127 Kč,” říká Maršálek. Z vlastní iniciativy také pro školy a školky v olomouckém závodě vyrábějí třeba papírové stavebnice. “Prostě jim to dáme, nic za to nechceme. Nás moc těší, že dětem uděláme radost a můžeme v nich podpořit kreativitu,” vysvětluje Maršálek. Úspěšný byl i projekt papírových boxů na tříděný odpad. “Rozdávali jsme je školám, úřadům, na veřejná místa. Pořád se nás někdo ptal, co za to budeme chtít a pak se divil, když jsme řekli, že nic,” usmívá se Maršálek.
Olomoucký závod Smurfit Kappa spolupracuje i se školami. “Často tu máme studenty a učně na praxích, nabízíme jim i brigády. Mají tu možnost si vyzkoušet práci se špičkovou technikou, ať už se jedná o tiskaře nebo různé strojírenské obory,” zmiňuje Maršálek. Smurfit Kappa je činná i v rámci hospodářské komory.
“Plánů máme celou řadu,” odpovídá Ivo Maršálek na otázku, co firma chystá v nejbližší budoucnosti. “Chystáme se pořídit nějaké nové technologie, špičkové stroje, které nás posunou zase o notný kus dál. Ale víc prozradit zatím nemohu. A pak také máme projekt na využití solární energie. Ta se zavádí v rámci celého korporátu, ale pochopitelně mají přednost země, kde si užijí více sluníčka. Ale věřím, že brzy to bude i u nás a že si budeme schopni část energie sami vyrobit. Každá kilowatthodina, kterou vyrobíme čistou cestou, se počítá,” uzavírá Ivo Maršálek.
Autor článkuJan Procházkaprochazka@olomouc.cz
DNES
Dnešek: Kafka Band, burlesky i Ebeni
Sport20.11.2024
BK Olomoucko má posilu z NBA. Je jí rozehrávač Jacob Evans
Rozhovory20.11.2024
Olomoucká značka designového oblečení SIRA bude mít svou první prodejnu
Zprávy z regionu20.11.2024