Čtyřproudovka i obchvat Šternberka. Cestování na sever by se mělo za pár let výrazně zlepšit - OLOMOUC.CZ
Reklama

Čtvrtek 21. listopadu 2024, svátek má Albert, venku je 3.6 °C

UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

Čtyřproudovka i obchvat Šternberka. Cestování na sever by se mělo za pár let výrazně zlepšit

Zprávy z regionu

1.8.2023

Jan Procházka

Čtyřproudovka a obchvat Šternberka. Dvě stavby, které výrazně zkvalitní cestování z Olomouce na sever. Obě stavby mají platné územní rozhodnutí a nyní se budou ucházet o stavební povolení. Ve Šternberku se včera sešli zástupci Ředitelství silnic a dálnic s vedením města, aby zahájili proces výkupu pozemků. Pokud vše půjde podle plánů, rychlostní silnice bude hotová v roce 2027 a obchvat o rok později.

Obchvat Šternberka v roce 2028?

Ve Šternberku se včera sešli zástupci Ředitelství silnic a dálnic s vedením města. Tématem schůzky bylo zahájení majetkoprávního vypořádání v souvislosti s plánovaným obchvatem města. "Jedná se o odkupy pozemků, pronájmy parcel, věcná břemena a podobně. Majetkoprávní etapu přípravy obchvatu doprovodí dvě jednání určené osloveným majitelům pozemků dotčených stavbou. Debaty s občany jsou plánovány na 6. září a 19. září. Čas a místo včas upřesníme," doplnil mluvčí ŘSD Miroslav Mazal.

Dlouholetý starosta Šternberka Stanislav Orság už před časem uvedl, že by v případě výkupů potřebných pozemků neměl být zádrhel. Podle něj město jednalo s majiteli už v minulosti a zájemcům nabídlo pozemky ke směně.

Vizualizace projektu obchvatu Šternberka

Obchvat Šternberka by měl z třináctitisícového města odvést tranzitní dopravu. Tedy alespoň tu, směřující na Krnov, Opavu a dále do Polska. Poblíž dnešní odbočky na Štarnov naváže na plánovanou čtyřproudovou komunikaci z Olomouce, obkrouží Šternberk a znovu se napojí na stávající silnici před stoupáním před obcí Lipina. Celková trasa obchvatu měří téměř pět kilometrů a bude řešena klasickou dvouproudovou obousměrnou komunikací. "V místech stoupání vzniknou přídavné stoupací pruhy, které umožní bezpečné předjíždění pomalejších vozidel," píše se v oficiálních materiálech ŘSD. Počítá se s vybudováním sedmi mostů, dvou mimoúrovňových křižovatek i hlukových stěn, které ochrání obytnou zástavbu.

Projekt se už musel vypořádat s letitými průtahy. Ministerstvo dopravy ho schválilo už v roce 2005, v roce 2011 sice získal územní rozhodnutí, ale stavba byla stále v nedohlednu a platnost tohoto razítka, které je nutné pro získání stavebního povolení, se stále prodlužovala. Nakonec byla v roce 2017 napadena jedním z vlastníků dotčených pozemků a dalších několik let ji řešily soudy. V roce 2020 však rozhodly ve prospěch stavby. Ta má nyní platné územní rozhodnutí do roku 2025 a je na cestě pro stavební povolení. "Se zahájením stavby se počítá na rok 2026, uvedena do provozu by měla být v roce 2028," tvrdí ŘSD. V současných plánech, které byly naposledy aktualizovány v dubnu letošního roku, se počítá s celkovou částkou přibližně 1,3 miliardy korun.

Vizualizace čtyřproudovky Olomouc - Šterberk

Z Olomouce do Šternberka po čtyřproudovce

Šternberský obchvat naváže na další klíčovou stavbu. Tou je čtyřproudová rychlostní komunikace z Olomouce. Má začínat u Týnečka, na okraji města. Tady v budoucnu naváže na taktéž plánovanou východní tangentu, jejíž výstavba se ale desítky let odkládá a stále je v nedohlednu. Z Týnečka bude nová rychlospojka vedena nejprve dále od stávající silnice, tak, aby se zcela vyhnula okraji Dolan, za nimi se postupně do stávající trasy vrátí.
Sedmikilometrový úsek nejenže výrazně zkrátí dobu cesty mezi dvěma městy, ale přinese i podstatně vyšší bezpečnost. "Problémem stávající komunikace jsou totiž kromě její přetíženosti i neexistující připojovací pruhy u četných křižovatek s místními komunikacemi," konstatují materiály zpracované ŘSD. A podle statistik patří silnice k velmi nebezpečným, o čemž svědčí vysoká nehodovost. V neposlední řadě se uleví i obyvatelům zmiňovaných Dolan, jejíž okrajovou částí projedou nyní stovky aut za hodinu.

Nová stavba pomatuje i na živočichy, počítá se s vybudováním takzvaného ekoduktu, tedy zeleného mostu, kterým se zvěř bezpečně dostane přes komunikaci.

Projekt nyní čeká na stavební povolení, zahájení prací je v plánu na rok 2025, dokončení pak v roce 2027. Stavba má podle posledních aktualizací z června letošního roku vyjít na 2,7 miliardy korun.

Autor článkuJan Procházkaprochazka@olomouc.cz

Jan Procházka