Divadelní Flora s mottem Rovnost klepe na dveře. Láká na německou inscenaci roku, tuzemské premiéry i slovenské politické divadlo - OLOMOUC.CZ
Reklama

Čtvrtek 17. dubna 2025, svátek má Rudolf, venku je 18.6 °C

Divadelní Flora s mottem Rovnost klepe na dveře. Láká na německou inscenaci roku, tuzemské premiéry i slovenské politické divadlo

Kultura

9.4.2025

Autor: red

Rekordní množství zahraničních produkcí a účast divadelních person evropského formátu ozdobí od 9. do 19. května program multižánrové Divadelní Flory, který vyvrcholí reprezentativní přehlídkou slovenského politického divadla. Osmadvacátý festivalový ročník, zastřešený mottem Rovnost, startuje v Olomouci za měsíc a nabídne téměř šedesát událostí. V pondělí 14. dubna začíná prodej vstupenek.

Gleichheit – výrazná německá stopa

Hned první festivalový den Flora přivítá Maxim Gorki Theater Berlin. Spisovatel Michel Friedman vzpomíná v poetické autobiografii Cizí ("věnované všem, kteří žijí na okraji společnosti") na své rodiče – krakovské Židy, kteří přežili holokaust. Bolestného tématu se na berlínské scéně ujal jeden z největších generačních talentů – režisérka Lena Brasch, kterou týdeník Die Zeit, zařadil mezi sto "perspektivních východoněmeckých uměleckých osobností, jež mohou změnit tvář země".

O oficiální zahájení Divadelní Flory se postará, stejně jako loni, renomovaný ansámbl Schauspielhaus Bochum. Pod adaptací sugestivní prózy Maxe Portera Žal je to s křídly je podepsána jedna z nejexponovanějších postav současné evropské činohry – režisér Christopher Rüping, jehož tvorbu Flora cíleně prezentuje druhým rokem za sebou. Podmanivá inscenace o síle rodiny a loučení s milovaným člověkem se dostala do širšího výběru bilanční přehlídky Berliner Theatertreffen a famózní Anně Drexler vynesla cenu Der Faust pro nejlepší německou herečku.

Během předposledního festivalového dne láká Divadelní Flora na další highlight německé provenience – koprodukci v ČR premiérově hostujícího Theaterhaus Jena a mezinárodních kolektivů Wunderbaum & Post Paradies Útok psím lejnem v režii Waltera Barta. Provokativní satira, zabývající se s notnou dávkou černého humoru a mystifikace nelehkou pozicí regionální kulturní instituce a kladoucí fundamentální otázky po smyslu umělecké tvorby v dnešní době, se stala největší senzací minulé německojazyčné divadelní sezony. Po jarních pozvánkách na tamní nejsledovanější festivaly získala v prázdninové anketě měsíčníku Theater Heute nejprestižnější možné ocenění "Inscenace roku 2024".

Exkluzivní taneční dramaturgie

Díky Floře v České republice poprvé vystoupí také choreografka Eszter Salamon. Tvůrkyně, jejíž díla byla uvedena mj. na vídeňském ImPulsTanz, Wiener Festwochen, Tanzplattform Deutschland, Ruhrtriennale, bruselském Kunstenfestivaldesarts, v Avignonu, na Manchester International Festival, tokijském Dance Triennale, singapurském TheatreWorks, festivalech FTA Montreal nebo Panorama Rio de Janeiro (a v muzejních sálech po celém světě), bude – společně s Christopherem Rüpingem – největší zahraniční hvězdou 28DF.

V osobně laděné inscenaci Monument 0.7: M/Others pokračuje především v Německu a Francii působící umělkyně v subtilním nazírání lidských vztahů – tělesně-pohybový dialog Salamon s její osmdesátiletou matkou Erzsébet Gyarmati slibuje divákům v komorním sále Central naprosto unikátní intimní prožitek.

Transgenerační otázky si v rámci své první tuzemské prezentace klade také salcburská taneční company BODHI PROJECT. Dynamická inscenace Chemical Joy, jež vznikla ve spolupráci s řeckou choreografkou Lenio Kakleou, provokativně komentuje fenomén mládí a má potenciál stát se jedním z diváckých hitů 28DF. – Podobně jako tanečně-hudební duet česko-nigerijské performerky Angely Nwagbo a senegalského perkusisty Siaky Toureho Confluence. Jejich společné hledání civilizační a sociální sounáležitosti vzdává hold africkým kulturám a filozofiím, jež byly pro čerstvý objev naší taneční scény zásadním inspiračním zdrojem.

Slovenský tanečník Tomáš Janypka prověří v sólové performanci Lonesome COWBOY, za kterou získal širší nominaci na Cenu Thálie za oblast alternativního divadla, popkulturní symbol "odcházející éry" a postará se o prolog čtyřdenního fokusu na angažovanou slovenskou divadelní (a hudební) tvorbu v druhé části festivalu.

Útok psím lejnem

Žal je to s křídly

IHOPEIWILL

Outcast

Foto: Joachim Dette, Jörg Brüggemann, Vojtěch Brtnický, Robert Tappert

Silná slovenská linka

Klíčovou součástí dominantní programové linie 28DF bude profil činohry Slovenského národného divadla. Vedle rekonstrukce temné historické události Budete mať luft! režiséra Pavola Viechy a "jevištní básně o zemi, z níž se odchází", Odlivu Lukáše Brutovského, představí první slovenská scéna na Floře také nejlepší slovenskou Inscenaci roku 2024 – brilantní adaptaci esejistické novely Pavla Vilikovského Pes na ceste v režii Dušana D. Pařízka.

Třikrát opanuje interiéry olomouckého Divadla na cucky bratislavské Divadlo Petra Mankoveckého s apelativním site-specific projektem režisérky Alžbety Vrzguly a spoluautorky scénáře Kataríny K. Cvečkové Eden. Útek z raja. 

Prešovské divadelní uskupení Slzy Janka Borodáča v Olomouci odehraje Zweigovými paměťmi Svět včerejška inspirovaný počin nejúspěšnější slovenské režisérky poslední dekády Júlie Rázusové – Outcast. 

Slovenské komorné divadlo přiveze strhující Brutovského Hekubu. V naléhavě aktuálním příběhu o démonech války excelují opory martinského souboru, ověnčené výročními Cenami Dosky za sezonu 2022/23 v obou hereckých kategoriích – Lucia Jašková a Marek Geišberg.

Slovenskou linku podtrhne závěrečná performance/instalace IHOPEIWILL. Tvůrčí spojení zkušeného choreografa Jara Viňarského s fyzicky neobyčejně disponovanou tanečnicí Soňou Ferienčíkovou, jež vyneslo skupině threeiscompany Dosky v kategorii "Mimořádný počin v tanečním divadle", se stane poslední událostí jedenáctidenního festivalového programu. 

Uprostřed stupňujícího se politického napětí a narůstajících klimatických problémů klade v symbolickém finále 28. Divadelní Flory s ročníkovým mottem Rovnost zásadní otázky: Jak si představujeme budoucnost – nejen pro sebe, ale i pro generace, které přijdou po nás? Jaký svět jim přenecháme? 

České tandemy & olomoucké výboje

Tuzemskou činohru bude na jevišti Moravského divadla reprezentovat trojlístek autorských projektů výrazných inscenačních dvojic v podání tří předních pražských divadel.  Produkce Činohry Národního divadla a platformy ND Young Takže asi tak vznikla ve spolupráci s teenagery z dětských domovů. Pod režijním a dramaturgickým vedením Janka Lesáka a Natálie Strýčkové Preslové podávají mladí (ne)herci nezkreslené, místy sebeironické, ale hlavně autentické svědectví o světě, který je obestřen řadou předsudků.

Knižní námět Pasoliniho kontroverzního filmu Teoréma o "střetu materiálních a duchovních hodnot" přetavil do atmosférického světa podmanivých obrazů režisér Jakub Čermák. Někdejší frontman "divadelního gangu" Depresivní děti touží po penězích spojil své síly s dramaturgyní Martou Ljubkovou na scéně Divadla v Dlouhé.

Režijně-dramaturgický tandem Petr Erbes & Boris Jedinák originálně reflektuje půlroční účinkování ekipy československých umělců v americkém "hlavním městě zábavy" na konci 60. let minulého století. Na hudbou pulzující, halucinogenní náladou umocněnou a výtečnými hereckými výkony korunovanou inscenaci Bůh v Las Vegas pozve Divadlo Na zábradlí.

Domácí Moravské divadlo představí dva nedávno premiérované tituly svého operního repertoáru – Humperdinckova Jeníčka a Mařenku režisérky Elišky Říhové a Janáčkovu Jenůfu odcházející umělecké šéfky zdejší opery Veroniky Kos Loulové, za jejíž inspirativní érou se 28DF ohlédne. V programu nechybí ani novinky Divadla na cucky – BLAHObytí Tomáše Loužného a Návrat do Remeše v režii Adama Svozila. 

Po Volnosti Rovnost

Hudbou (mj. slovenští interpreti Dušan Vlk, FVLCRVM, TRANSmisia, Roman Samotný), workshopy a besedami protkaný jedenáctidenní program umělecky mapuje sociální fenomény naší současnosti a povede nad nimi – díky mnoha diskuzním formátům – široké veřejnosti otevřený rozhovor. Do něj se, vedle tisícovek diváků z celé České republiky a blízkého zahraničí i desítek tvůrců a protagonistů, zapojí také vysokoškolští studenti a studentky s divadlem spřízněných uměleckých a uměnovědných oborů z edukativní platformy FloraLab.

"Leitmotiv většiny inscenací prohlubuje étos loňského motta Volnost. Otevíráme mezigenerační a genderové otázky, tematizujeme postavení rozličných menšin, problematiku rovného přístupu k elementárním lidským právům i ambivalenci vztahu Východ–Západ. Prezentujeme výsostně politické divadlo sousední země, v níž je hlas nezávislé kultury politicky umlčován," charakterizuje 28DF s více než pěti desítkami akcí její ředitel a hlavní dramaturg Petr Nerušil a dodává: "Je osvěžující, že řadu palčivých problémů, které nynější turbulentní doba přináší, promítl výtvarník Petr Polák do letošního festivalového vizuálu s nadhledem a lehkostí. Naléhavost jejich řešení tím neoslabuje, ale zve k dialogu, jehož předpokladem je tolerance k odlišnému názoru a vzájemný respekt. Věříme, že náš festival je pro tento druh setkávání ideálním místem."

Předprodej vstupenek na 28DF startuje v pondělí 14. dubna v 9 hodin. Bližší informace k festivalu a podrobný program najdete na www.divadelniflora.cz.