Labutí jezero se po dvanácti letech vrací na prkna Moravského divadla. Jeho choreografem bude Paul Chalmer - OLOMOUC.CZ
Reklama

Čtvrtek 21. listopadu 2024, svátek má Albert, venku je 2.9 °C

Labutí jezero se po dvanácti letech vrací na prkna Moravského divadla. Jeho choreografem bude Paul Chalmer

Kultura

17.10.2024

Autor: red

Nejhranější a nejznámější klasický balet všech dob, Labutí jezero s hudbou Petra Iljiče Čajkovského, je první premiérou, kterou si v sezoně 2024/2025 připraví soubor baletu Moravského divadla. Režie a choreografie se ujal Paul Chalmer, který si ke spolupráci přizval výtvarníka Domenica Franchi a light designéra Tomáše Příkrého. Orchestr povede dirigent Tomáš Hanák. Premiéra se uskuteční v pátek 18. října v 19 hodin.

Foto: Serghei Gherciu

Příběh princezny Odetty, kterou zlý Rudovous promění v labuť a vysvobodit ji může jen věrná láska, nepřestává uchvacovat diváky po celém světě. Kvality tohoto romantického díla jsou ukryty ve snoubení geniální hudby Petra Iljiče Čajkovského, kterou psal přímo pro balet, a vynikajících choreografií Mariuse Petipy a Lva Ivanova. 

Čajkovskij ve svých třech baletech provedl syntézu dosavadních výsledků vývoje baletu s moderními psychologickými a dramatickými prostředky soudobé hudby. Přestože první provedení Labutího jezera v Moskvě v roce 1877 v choreografii Čecha Václava Reisingera nebylo úspěšné vinou zastaralého přístupu k tanci, ruský choreograf Marius Petipa dosáhl dokonalé souhry mezi hudbou a choreografií, která dala plně vyniknout kvalitám tohoto baletu.

Labutí jezero neustále inspiruje další tvůrce a inscenátory. V Moravském divadle se jedná již o šesté uvedení. Poprvé se Labutí jezero na repertoáru objevilo 24. ledna 1948. Choreografem byl brněnský rodák Bohumil Relský. Naposledy to bylo v roce 2012 pod vedením choreografky a bývalé sólistky Národního divadla Hany Vláčilové.

Foto: Serghei Gherciu

Také choreograf aktuální inscenace Kanaďan Paul Chalmer je tímto dílem fascinován již od útlého dětství. „Během své kariéry jsem tento balet viděl nesčetněkrát a tančil jsem roli prince Siegfrieda v mnoha různých inscenacích Labutího jezera. Jedinečná příležitost k intenzivnímu studiu struktury, detailů a významu baletu se mi naskytla v roce devatenáct set osmdesát osm, kdy jsem tančil po boku jedné z největších představitelek ikonické role Odetty/Odilie dvacátého století Natalií Makarovou,“ vysvětluje Chalmer, pro něhož se jedná o třetí setkání s tímto dílem z pozice choreografa.

„Myslím, že trvalý úspěch baletu je třeba připsat v první řadě Čajkovského géniu. Je to hudba, kterou jsem poslouchal tisíckrát a nikdy mě neunaví. K tomu se přidává nádherná a poetická původní choreografie scén na břehu jezera od Lva Ivanova. V této nové inscenaci se pokusím co nejvíce přiblížit originální Ivanovově tradiční choreografii pro tance Odetty a dívek-labutí ve druhém obraze,“ přiblížil svůj záměr choreograf.

Paul Chalmer přiznává, že se v procesu tvorby každé nové inscenace nechá do značné míry vést energií tanečního souboru, která může ovlivnit předem daný směr. „Mnohdy plánuji, že budu dělat věci určitým způsobem, ale díky vkladu nebo energii konkrétního umělce se moje původní cesta změní a celá produkce se může ubírat úplně jiným směrem, překvapit mě a někdy předčít mou původní vizi nebo záměr,“ prozradil dále choreograf.

Foto: Serghei Gherciu

Inscenaci doprovodí orchestr Moravského divadla pod vedením dirigenta Tomáše Hanáka. Autorem scény, kostýmů a projekcí je uznávaný italský výtvarník a scénograf Domenico Franchi. Významnou úlohu bude v inscenaci hrát light design Tomáše Příkrého.

V hlavních rolích Odetty/Odilie budou alternovat domácí primabalerína Sawa Shiratsuki, demisólistka Romane Trouillier a hostující bývalá první sólistka Státního baletu v Berlíně Ksenia Ovsyanick. V roli prince Siegfrieda se představí Sergio Méndez Romero, Aurélien Jeandot, Quentin Lelong a Iván Sánchez Fernández. Rothbarta budou alternovat Aurélien Jeandot, Quentin Lelong a Ondřej Králíček.

„Myslím, že se všichni shodneme na tom, že ikonická role Odetty/Odilie je něco, o čem každý sní, že si ji alespoň jednou v životě zahraje. A velmi dobře si uvědomuji, že se to často nestane. Proto cítím velkou vděčnost si tuto výjimečnou roli zažít znovu,“ uvedla Sawa Shiratsuki, která si Odettu/Odilii poprvé zatančila, když jí bylo dvacet let. „Na tak velkou roli jsem byla příliš mladá, ale snažila jsem se a myslím, že jsem ji zvládla dobře. Teď po šesti letech, kdy jsem se k této roli vrátila, jsem zjistila, že je toho mnohem víc, co mohu objevovat nejen jako tanečnice, ale i jako umělkyně. A že neexistují žádné hranice,“ dodává.

„Labutí jezero je pro každý soubor velkou výzvou a já jsem velmi rád za to, s jakým nadšením se do celého procesu zkoušení náš soubor zapojil a s jakým elánem k této inscenaci všichni tanečníci přistupují. Je krásné vidět jejich „hlad po informacích a zkušenostech“, které jim celý tým předává. Jsem rád, že i tentokrát u toho mohou být také studentky Taneční konzervatoře Brno, které v této inscenaci rovněž vystupují, a pro které je to obrovská zkušenost a zdroj inspirace. Celá inscenace vzniká za finančního přispění manželů Smolakových, kterým patří můj velký dík, stejně jako celému baletnímu souboru, na který jsem právem pyšný,” uvedl šéf souboru Jan Fousek.