Marketing, komunikace, AI nebo třeba focení. Kreativní akademie nabízí pestrou paletu kurzů - OLOMOUC.CZ
Reklama

Úterý 22. října 2024, svátek má Sabina, venku je 5.1 °C

Marketing, komunikace, AI nebo třeba focení. Kreativní akademie nabízí pestrou paletu kurzů

Rozhovory

15.10.2024

Jan Procházka

Už od poloviny loňského roku organizuje Vědecká knihovna Olomouc kurzy v rámci Kreativní akademie Olomouckého kraje. Jsou určeny převážně pracovníkům kulturních institucí a kreativcům a nabízejí opravdu širokou paletu témat. Prošlo jimi už přes pět stovek účastníků. Trvají jen do konce roku, další zájemci by si proto měli pospíšit. O tom, jak kurzy probíhají, kdo se do nich může přihlásit a jak podporují kreativitu v regionu, jsme si povídali s ředitelkou vědecké knihovny Ivetou Ťulpíkovou.

Více podrobností o Kreativní akademii Olomouckého kraje, termíny kurzů a možnost přihlášení, to vše najdete na webových stránkách projektu →

Kreativní akademie Olomouckého kraje. Co to vlastně je?
Jedná se o projekt Vědecké knihovny, který připravujeme ve spolupráci s Olomouckým krajem. Jeho cílem je vzdělávání knihovníků, ostatních pracovníků v kultuře a kreativců v rámci kraje. Získali jsme na něj dotaci zhruba dva a půl milionu korun z Národního fondu obnovy. Pracovníci z kulturních institucí tak mají možnost se naučit různým dovednostem. 

Například?
Jednotlivé kurzy jsou zaměřené na manažerské dovednosti, komunikaci, digitální dovednosti, finanční gramotnost a také populární téma umělé inteligence.
Nejdříve jsem samozřejmě využila této možnosti a snažila se proškolit vedení knihovny, ať už na úrovni náměstků, či na úrovni vedoucích oddělení a úseků. Chtěla jsem, aby se seznámili se základy psychologie, komunikace, řízení lidí, ale také řešení problémových a konfliktních situací. Navázali jsme na to i praktickými workshopy, zaměřenými např. na rétoriku nebo mediální vystupování. Myslím si, že tyto praktické dovednosti jsou hodně důležité v profesním životě. Chtěli jsme naučit pracovníky, aby si byli jistější v komunikaci s lidmi a dokázali efektivně řešit i krizové situace, které občas nastanou v běžném provozu.

Foto: archiv VKOL

Může se do kurzů přihlásit i někdo z veřejnosti?
Primárně je to určené pro pracovníky kulturních institucí Olomouckého kraje, ale pokud člověk pracuje v nějakém kreativním oboru, byť třeba sám na sebe nebo i v soukromém sektoru, samozřejmě se taky může přihlásit.

Jak velký je zájem?
Přetlak je veliký. Některé kurzy vypisujeme i opakovaně, aby se dostalo na všechny.
Velký zájem je o školení, která vedou odborníci na marketing a PR, obvykle totiž takové kurzy bývají hodně drahé, a která představují nové technologie, AI a podobně. Vyhledávané jsou také kurzy vedení projektů či zaměřené na tvorbu videí na mobilu. V každém kurzu se snažíme držet maximálně patnáct účastníků dle požadavků lektorů. Vypsali jsme další termíny a některé kurzy se budou i opakovat. Doporučuji sledovat stránku projektu.

Možná důležitá otázka: Platí účastníci něco?
Neplatí. Náklady pokryje dotace z NPO. V tom je pozitivum, normálně bychom neměli z čeho takové kurzy zaplatit. Vždy se řešilo, že na školení, které většinou bylo v Praze, jel jeden nebo dva zaměstnanci. Díky projektu tak můžeme proškolit zájemce nejen z naší knihovny, ale také z dalších kulturních institucí. Z důvodu lepší dostupnosti organizujeme kurzy nejen u nás v Červeném kostele, ale například i v Šumperku, v Prostějově.

Témat je velká škála. Není to jen management, je tam i řada kreativních věcí, třeba právě umělá inteligence…
Umělá inteligence je opravdu velmi zajímavé téma, které hýbe celou společností. Chceme ukázat, že na jednu stranu je to obrovská příležitost, ale na druhou se mohou objevit i nějaké hrozby. AI může lidi ovlivnit více než sociální sítě! Zabýváme se i tím, co bude nástup umělé inteligence znamenat pro knihovny. A to nejen z pohledu její implementace do systémů, ale i do organizace samotné instituce. 
Z dalších témat jsou to například kurzy zaměřené na kreativní dovednosti – Základy skenování pro paměťové instituce, Od nápadu k realizaci, Tvorba propagačních videí a jejich úprava nebo Jak nastartovat kulturní projekt ve vašem městě. Z marketingových je to například Cesta vlastního rozvoje, Canva pro pokročilé, Digitální nástroje pro kreativce, Jak se úspěšně uživit jako kreativec… Máme ale i kurzy na téma autorského zákona, kurzy na podporu vytváření vazeb mezi více institucemi.

Jak vybíráte lektory?
Díváme se na nabídky seminářů a hodně taky dáme na doporučení kolegů z celé republiky. Když někde proběhl zajímavý a úspěšný kurz, tak ho uspořádáme i u nás. A platí to samozřejmě i naopak.

Jak projekt podporuje kreativitu v regionu?
Třeba tím, že se přihlásí kreativci a pomůžeme jim získat nové informace. Vliv to určitě má na rozvoj digitální a finanční gramotnosti, člověku se potom lépe pracuje. Důležité je, že lidé mají velikou chuť se vzdělávat, což je hlavní poslání knihoven.

Jakou máte zpětnou vazbu?
Vesměs velmi pozitivní, což je pro nás důležité. Účastníků se přímo ptáme, co by je ještě zajímalo, jaké kurzy by pro ně byly atraktivní. A pak se snažíme vyhovět.

Kurzy běží od druhé poloviny loňského roku, kolik jimi už prošlo účastníků?
Zhruba pět set padesát. Končíme v prosinci, takže zájemci by si měli pospíšit. Určitě bychom ale chtěli na projekt v nějaké podobě navázat i v dalším roce, ale je to zase otázka peněz, respektive nějakých dotačních titulů, které by na to mohly být uvolněné. Uvidíme.

Jan Procházka