
Marie Magdalena i Beatrice z Lady Fuckingham. Radomír Surma vystavuje v knihovně ženské hrdinky
ROZHOVOR
DNES 07:03
Jan Procházka
Malíř a restaurátor Radomír Surma v těchto dnech zaplnil celé jedno patro městské knihovny svými obrazy. Vystavuje tu silné ženské hrdinky, často inspirované literárními postavami. "Chybí mi ilustrace v knihách, tak si je vytvářím tímhle způsobem sám..." zamýšlí se Surma v rozhovoru.
Scházíme se v pátek odpoledne. Velkými okny proudí do knihovny jarní sluneční paprsky a z regálů impozantně shlíží Radkovy hrdinky. Autor je různě posunuje, přesouvá, vyměňuje... A do toho si povídáme o tom, jak malby vznikaly, co bylo inspirací... Už Radka nějakou dobu znám, tak mě nepřekvapí, že ji čerpá z Nového zákona i z Nabokovovy Lolity, z legend, pohádek i ze syrové autobiografické novely čtyřiadvacetileté autorky. Jeho záběr je neuvěřitelně široký a možná i díky tomu je každý obraz jiný...
Radomír Surma: Marionety a literární hrdinky

Výstava v prostorách Knihovny města Olomouce v oddělení pro dospělé je k vidění až do 25. června. Otevřeno je od pondělí do soboty.
Vernisáž se uskuteční v úterý 8. dubna 2025 od 18 hodin.
V městské knihovně právě finišuješ s instalací své nové výstavy. Co všechno tu návštěvníci uvidí?
Výstava je rozprostřená ve čtyřech místnostech oddělení pro dospělé čtenáře. Celá kolekce je tematicky spojená s literaturou, hlavně s ženskými hrdinkami, které mě nějak oslovily. Vlastně ta výstava vznikla na přání paní ředitelky Lenky Pruckové a mě přišlo báječné, že mohu tohle téma prezentovat zrovna v knihovně!
Trochu mě mrzí, že v posledních letech z knih téměř zmizely ilustrace – a já si je tak trochu vytvářím sám, podle svých představ. Jsou to velkoformátové malby, které by se do knihy fyzicky nevešly, ale právě v knihovně mohou vzniknout hezké dialogy mezi obrazem a knihou.
Většina maleb visí nad dvoumetrovými regály, mají rozměr kolem jednoho metru na výšku a sedmdesát centimetrů na šířku. Je to formát, který mi vyhovuje a opakuje se v celé výstavě.
Zmínil jsi čtyři místnosti – podle čeho jsi je tematicky rozdělil?
Každé téma má vlastní místnost. První je věnovaná marionetám – tedy malovaným postavám z pohádek. Ale nevytvářím je v tom klasickém, naivním pojetí z 19. století. Třeba Červenou Karkulku maluju jako akční hrdinku, která se s vlkem vypořádá sama. V jednom obraze si z něj dokonce udělá kožich. Je to bojovnice, která se ho rozhodně nezalekne.
Druhá místnost pokračuje v pohádkových postavách. Mám tam třeba Malou mořskou vílu, Heidi – děvčátko z hor, nebo Pippi Dlouhou punčochu. Právě Pippi mě hodně baví – i když je to dítě, má nadčasovou osobnost. Není to jen dětská zralost, ale až dospělácká. Líbí se mi, že si vytváří svět podle sebe, jde proti systému, nenechá si diktovat pravidla. To je pro mě silná hrdinka.
Nečerpáš ale zdaleka jenom z pohádek…
Další část výstavy je zaměřená na románové postavy – od antiky až po 21. století. Mám tam třeba Medúzu, která se objevuje u Ovidia, Hérodota a dalších autorů. Každý ji popisuje trochu jinak. Většina lidí ji zná z filmu Souboj titánů, kde ji Perseus přemůže pomocí zrcadla ve štítu. Já jsem ji ale zobrazil jako příšeru, která dokáže zabít pohledem – a zároveň jako symbol ženské síly. Někdy má žena tak silnou osobnost, že člověka doslova „uzemní“ jen tím, jak se podívá. To mě fascinuje.
Objevují se tu i kontroverznější témata – například Beatrice z Wildova románu...
Ano, ta pochází z méně známého Wildova díla Lady Fuckingham. Wilde tam přepisuje vyprávění svého komorníka, který měl poměr s mladou dámou Beatrice. Ten text má v sobě zvláštní kontrast – na jedné straně mužský šovinismus, na druhé vyprávění z úst samotné Beatrice. Popisuje opravdu hodně otevřeně své zkušenosti – s muži i se ženami.
A k tomu do kontrastu přidávám témata obdobného typu, třeba Lolitu – další silný příběh o mladé dívce, která zůstane v osidlech staršího muže. A pak přecházím do současnosti – k ženským autorkám, které přinášejí na toto téma úplně nový pohled.
Například?
Nina z knihy Je hlína k snědku? od Jakuby Katalpy. To je velmi zajímavý a částečně autobiografický román. Ještě syrovější je kniha Táto izba sa nedá zjesť od slovenské autorky Nicoly Hochholczerové. Sleduje velmi otevřeně zkušenosti dívky Terezy, která od svých dvanácti do osmnácti let žije se svým učitelem výtvarného kroužku. I tohle dílo je autobiografické a vzniká tu podobná otázka jako u Lolity: kdo je vlastně oběť? Právně je to jasné, ale lidsky velmi komplikované…
Zaznamenal jsem i obraz s motivem sebevraždy Lukrecie.
Ano, to je známé téma – literárně zpracované mnohokrát, objevuje se i v umění. Lukrecie byla znásilněná a následně spáchala sebevraždu – neunesla hanbu. To téma, kdy se ženské hrdinství často pojí se smrtí, se opakuje. Třeba u Ofélie ze Shakespeara – která také umírá, utopí se kvůli nešťastné lásce. Je v tom zvláštní síla, ten typ hrdinné smrti, která vyjadřuje osobnost a vnitřní svět těch postav.

Radomír Surma
* 1968, Olomouc
Restaurátor, akademický malíř
Vystudoval Střední uměleckoprůmyslovou školu v Uherském Hradišti. Restaurování studoval na Vysoké škole výtvarných umení v Bratislavě a následně na Akademii výtvarných umění v Praze. Absolvoval také Restaurátorskou školu u profesora Karla Strettiho. Po ukončení studia pracoval v olomouckém Muzeu umění, už mnoho let je na volné noze.
Věnuje se restaurování závěsných obrazů, nástěnných maleb i polychromovaných sochařských děl. Vedl tým, který restauroval freskový sál na základní škole Komenium. Za tuto práci získal ocenění Národního památkového ústavu v kategorii Záchrana památky i Cenu města Olomouce.
Velký ohlas vzbudily jeho práce na rekonstrukci fasády olomoucké radnice. Je autorem trojice slunečních hodin a restauroval i heraldické prvky, kterým vrátil původní barevnost.
Ve volné tvorbě se věnuje figurální malbě, často se nechává inspirovat literárními či mytologickými postavami. Věnuje se též originální technice bodytypie, kdy maluje obrazy na ženská těla a proměňuje jejich otisky na rozměrné obrazy.
zdroj: olomouc.cz/kdojekdo
Foto: Jan Procházka
Zazněla tu už tři témata – ale výstava má čtyři části. Co ta poslední?
Poslední místnost je věnovaná náboženským tématům. Zobrazuju tam určité světice a postavy ze Starého i Nového zákona.
Ze Starého zákona je to například pramáti Eva – a zároveň je to největší obraz celé výstavy, má na výšku 175 centimetrů. Na obraze je jen Eva, nic jiného. V jedné ruce drží jablko, v druhé vláčí kožich – a to má symbolizovat poznání vlastní nahoty. Uvažuji tak, že když se člověk poprvé v historii do něčeho oblékl, musela to být zvířecí srst. Neuměl si utkat látku, nic rostlinného se ještě nepoužívalo, ale kůže se srstí – třeba ovčí – mohla být prvním oblečením. A ta Eva na mém obraze stojí na prahu toho rozhodnutí – podobně jako Hamlet řeší „být, či nebýt“, ona řeší, jestli kousnout, nebo nekousnout do jablka. Co jí to přinese? Jaké bude to poznání a co všechno se tím odstartuje?
Z Nového zákona pak vystavuju například Zvěstování Panny Marie a taky moji oblíbenou postavu – Marii Magdalenu. Tu často zobrazuju jako trpící, ale zároveň nesmírně silnou osobnost. Pro mě je to jedna z nejvýraznějších postav mezi apoštoly. Byla to právě ona, kdo jako první zjistil, že Kristův hrob je prázdný, a že vstal z mrtvých. Takže ona byla vlastně první, kdo nesl tu zásadní zprávu. A to z ní dělá nesmírně silnou postavu.
V prostorách oddělení pro dospělé Knihovny města Olomouce vystavuje Radomír Surma asi padesátku obrazů.
Foto: Jan Procházka
Zaujal mě tu i výrazně červený obraz dívky se zdviženýma rukama…
Ten trochu vybočuje z tématu. Je to moje reakce na jakousi uměleckou konfrontaci, ke které došlo na Wall Street. Tam byla zhruba před pětadvaceti lety – nevím to přesně – umístěna jedním mužským autorem obrovská bronzová socha býka. Měl reprezentovat sílu americké ekonomiky, takový ten nezkrotný obchodní živel. Nasupený, skloněná hlava, surový, jde z něj strach… A proti němu pak před časem jedna americká sochařka postavila – bez povolení – malou holčičku, která stojí s rukama v bok a dívá se býkovi nebojácně do očí. To mě úplně dostalo.
To mi připomíná tu slavnou fotografii z náměstí Nebeského klidu, kde stojí osamělá postava s taškou proti tanku…
Přesně! Autor samozřejmě chtěl, aby to okamžitě odstranila a tím ještě víc rozdmýchal střet mužského šovinismu a ženského pohledu na svět. Oslovilo mě to natolik, že jsem tu holčičku namaloval, ale samozřejmě po svém. Má ruce nad hlavou – vypadá to jako gesto vzdání, ale zároveň je to vítězné „véčko“. A má rozepnutou červenou bundu – jako další symbol vzdoru, provokace. Ta malá dívka má podle mě víc síly než celý ten býk. Je to silný obraz i o střetu mužského a ženského vnímání světa.
Kolik obrazů tu vystavuješ?
Celkem je tu kolem padesáti děl. Ještě všechny nevisí, tak je nemám spočítané.
To je vážně hodně. Jak dlouho vznikala tahle kolekce?
Nejstarší obraz je z roku 2012, ale více jsem se tomu začal věnovat kolem roku 2018. Takže většina výstavy pochází z posledních sedmi let, ty nejmladší jsou letošní.
V minulosti jsi výstavy příliš nepořádal, v posledních letech se to trochu změnilo...
Snažím se mít jednu výstavu ročně – víc časově ani finančně nedávám. Příprava stojí dost času i peněz. Ale chci, aby se moje práce dostala mezi lidi.
Zajímavostí téhle výstavy je, že některé obrazy nejsou za sklem. Většina mých prací je dělaná přírodním uhlem nebo suchým pastelem, což je křehké médium. Dřív jsem měl obavy to vystavit bez skla, ale tady jsou obrazy vysoko nad regály, kde na ně nikdo nesáhne. Takže si je lidi můžou prohlédnout bez odlesků – v plné intenzitě a hloubce.
Jak dlouho bude výstava k vidění?
Celé jaro – od dubna až do 25. června.
A kdyby se někomu některý z obrazů zalíbil – je možné ho koupit?
Určitě. Když se mi někdo ozve přes knihovnu, můžeme se domluvit. Jsou tu ale i obrazy, kterých se vzdát nechci – pro mě osobně mají silný význam. Ale řada děl je k mání.
Autor článkuJan Procházkaprochazka@olomouc.cz


DNES
Sigma hraje na Slavii o semifinále poháru
Sport
DNES
Šantovka vyhrála v Liberci, zvítězil i Šternberk
Sport
DNES
Podařily se skvělé věci, věřím, že to dotáhneme ještě dál, ohlíží se za nadstavbou Libor Špunda
Kultura
DNES