Moravské divadlo nachystalo Erbenovu Kytici. Vypráví ji současným jazykem - OLOMOUC.CZ
Reklama

Úterý 22. října 2024, svátek má Sabina, venku je 4.8 °C

Moravské divadlo nachystalo Erbenovu Kytici. Vypráví ji současným jazykem

Kultura

25.9.2024

roc jap

Vedení činohry se rozhodlo v této sezoně zařadit na repertoár ryze českou dramatiku. První premiérou se tak stane zástupce české klasiky – sbírka temných balad Kytice z pera Karla Jaromíra Erbena. Nastudování vybraných balad se ujme renomovaný slovenský režisér Marián Pecko, který na tomto díle spolupracuje s dramaturgyní činohry Michaelou Doleželovou, s níž vytvořil vlastní dramatizaci. Premiéra se uskuteční v pátek 27. září v 19 hodin.

Kytice je po Máchově Máji nejvydávanější českou básnickou knihou. Dočkala se řady zhudebnění, dramatizací, zfilmování, humorných parodizací a také své komiksové podoby. Na jevišti Moravského divadla jí ale publikum uvidí teprve podruhé. Pod názvem Kytice z pověstí českých byla uvedena v temném protektorátním roce 1942 v režii Josefa Zajíce. 

Současné nastudování je dílem dramaturgyně Michaely Doleželové a režiséra Mariána Pecka.„Nebudeme inscenovat všechny balady, bylo by to časově neúnosné. Společně s panem režisérem jsme udělali výběr, který před premiérou nechci úplně odhalit, ale aby se diváci měli na co těšit, slibuji, že se dočkají oblíbené Polednice nebo Vodníka,“ prozradila Michaela Doleželová a doplňuje ji šéf činohry Roman Vencl: „Sezona 2024/2025 bude pro činoherní soubor ve znamení české dramatické tvorby a to proto, že nám přišlo zajímavé, dát vedle sebe současné texty, které u nás budou mít svou světovou premiéru, a proložit je českou klasickou tvorbou, jakou reprezentuje právě Kytice,“ vysvětlil k výběru titulu šéf činohry, který oslovil režiséra Mariána Pecka. „Máme za to, že jeho poetika dokáže z Erbenových balad udělat silné a sugestivní jevištní dílo. Pan režisér se nám pak svěřil s tím, že Kytici nikdy nedělal, ale mnohokrát o tom přemýšlel, jen nenašel odvahu, aby to nějakému českému divadlu sám nabídl. Takže v tomto jsme se potkali,“ uvedl dále Vencl. 

Foto: Daniel Schulz

„Zpracování jednotlivých balad se hodně liší. Věřím, že půjde o neotřelou a velkolepou podívanou, téměř v každém směru. Pan režisér kladl na herce nemalé požadavky, jak po herecké, tak i po pohybové a fyzické stránce, a ti dělali vše pro to, aby jeho představy naplnili,“ uvedla Michaela Doleželová.

Foto: Daniel Schulz

Marián Pecko už v Olomouci v roce 2018 připravil inscenaci Petr a Lucie a v roce 2021 vánoční příběh Pan Scrooge. „V Moravském divadle zkouším už svou třetí inscenaci. Jsem za to vděčný, jsem tu dobrovolně a to znamená, že jsem tu rád. Mám rád herce a herečky činohry, vidím v nich mnoho talentu, radosti z hraní a hledání, tvorby i ochotu poznávat nepoznané,“ sdělil Marián Pecko k další spolupráci se souborem. Mimořádně zajímavé podle něj je, že navzdory tomu, že Kytice byla poprvé vydaná před 170 lety, při jejím pročítaní a studování tvůrci objevovali neustále nové a nové vrstvy, ukryté pod nánosem času. "Tyto vrstvy jsme postupně identifikovali jako něco, co je nám bytostně známé, blízké a nečekaně aktuální,“ vysvětlil Marián Pecko, který pro inscenování zvolil také současný jazyk. „Náš přístup jednoznačně vychází ze současných trendů divadla, herectví i ostatních uměleckých disciplín. 'Staré' verše se snažíme současnému publiku přiblížit divadelním jazykem, který mu je nejbližší a rozumí mu,“ uvedl dále.

Foto: Daniel Schulz

„Neumím si představit, že bychom Kytici nabídli někomu jinému než právě panu režiséru Peckovi. Jeho způsob práce je pro soubor vždy velkým přínosem a obohacením. Osobně se nejvíce těším na baladu, která zazní dokonce ve slovenštině, a to z úst našich česko-slovenských kolegyň Lenky Kočišové a Kristíny Jurkové,“ uvedl závěrem Roman Vencl.

V inscenaci hraje asi polovina souboru činohry a také benjamínek Jan Vrbacký, pro něhož se jedná o první roli ve stálém angažmá. Již dříve tu hostoval v Roku na Vsi a Lišce B. „Kytice je mé první zkoušení v angažmá a je to super. Cítím velkou podporu od celého souboru a mám i za tak krátkou dobu pocit, že někam patřím. Cítím se tu velmi dobře,“ zhodnotil Jan Vrbacký, který ztvární mimo jiné i Vodníka.

Scénu, jejíž dominantou je velká transparentní stěna symbolizující tenkou hranici života a smrti, navrhl Pavol Andraško a kostýmy Eva Farkašová. Hudbu vytvořil Róbert Mankovecký. Pohybovou stránku měla na starost Mária Danadová.