NH Hotel před 15 lety odstartoval novou kapitolu Olomouce. Pořád patří mezi špičku - OLOMOUC.CZ
Reklama

Středa 15. ledna 2025, svátek má Alice, venku je 1.5 °C

NH Hotel před 15 lety odstartoval novou kapitolu Olomouce. Pořád patří mezi špičku

LIGA ÚSPĚŠNÝCH #33

DNES 12:01

Jan Procházka

Aby se město mohlo ekonomicky rozvíjet, nestačí k tomu jen skvělé fabriky a šikovní lidé. Potřebuje i špičkové služby a v jejich čele stojí hotely. Na konci nultých let tu stále nebyl ani jediný. A právě tehdy se zrodil v mnohém unikátní koncept, z nějž vyrostl dnešní NH Collection Olomouc Hotel, který od té doby posbíral celou řadu cen a dlouhodobě bývá hosty v rámci řetězce hodnocen pro kvalitu nabízených služeb mezi nejlepšími na světě. Do Olomouce přinesl kongresovou turistiku i špičkovou kvalitu, do té doby nevídanou. „Všechno je to ale o lidech, kteří v tom hotelu pracují,“ říká skromně generální ředitel hotelu Tomáš Rousek v dalším díle seriálu Liga úspěšných, který přinášíme společně s Okresní hospodářskou komorou Olomouc.

Proměna Olomouce z ospalého a zanedbaného okresního města v to, čím je dnes, trvala dlouho. A ještě v druhé polovině nultých let k tomu, aby se ve městě skvěle dařilo podnikání, aby se sem hrnuli investoři a velké firmy, ledacos chybělo. A právě tehdy se zrodila myšlenka, postavit ve městě špičkový hotel, který by nabídl kvalitní ubytování a hlavně prostory pro kongresovou turistiku. Nic takového totiž v Olomouci nebylo. „S Jaromírem Uhýrkem, majitelem stavební firmy GEMO, jsme vymysleli projekt hotelu, který by se zaměřil na kongresový byznys a zároveň nabídl kvalitu, na jakou jsou hosté zvyklí ve světě. Byl to samozřejmě trochu risk, ale věřili jsme, že Olomouc může v tomto segmentu ledacos nabídnout a to hlavně díky skvělé poloze. A ve velkých městech byla už tehdy kongresová turistika běžnou záležitostí,“ vzpomíná Tomáš Rousek na rok 2007. On sám měl za sebou zkušenosti z mnoha hotelů po celém světě a v té době působil jako ředitel hotelu GEMO. Plány byly velké. „Už od začátku jsme počítali s tím, že vznikne komplex sportovního centra a velkého hotelu, propojený podzemním koridorem. Cílem bylo vytvořit jedinečný produkt. I proto jsme chtěli spojení s nějaký prestižním mezinárodním řetězcem, abychom budoucím klientům dali najevo, že tu v Olomouci dostanou služby minimálně v té kvalitě, na jakou jsou zvyklí ze světa,“ vypráví Rousek. Jednání s řetězci podle něj trvalo zhruba rok. „Na začátku byly na stole desítky hotelových řetězců z celého světa, postupně se jejich počet snížil až na tři. A z těch jsme potom reálně vybírali. Dostali jsme od nich už konkrétní nabídky, objeli jsme jejich hotely po celé Evropě a zvažovali, co by bylo pro nás a Olomouc nejlepší. Nakonec jsme vybrali španělský řetězec, tehdy ještě NH Hoteles, pod který spadalo okolo pěti set hotelů po celém světě,“ popisuje Rousek. Mimochodem, tento hotelový řetězec vznikl v roce 1978 ve Španělsku, iniciály NH znamenají Navarra Hoteles, podle provincie Navarra na severu Španělska, kde společnost otevřela svůj první hotel.

Podstatná část hotelu prošla v nedávné době redesignem.

Olomoucký NH hotel se otevřel v květnu 2010, rok a půl po sousedním sportovním centru Omega. „Od začátku jsme chtěli být na špici. Proto jsme kromě kvalitního ubytování hodně investovali i do audiovizuální techniky a celkově vybavení sálů,“ říká Tomáš Rousek. První kongres si pamatuje velmi dobře a když o něm vypráví, neubrání se smíchu: „Otevřeli jsme 10. května a první kongres pro osm set lidí jsme měli asi pětadvacátého… Byla to velká bolest, pořádně jsme ani nevěděli kde máme všechen inventář. Na druhou stranu tato zkušenost náš tým neskutečně stmelila, uvědomili jsme si, že tenhle business není žádná legrace a už ten další kongres byl zvládnutý mnohem lépe. Dnes jsme již profesionálové,“ líčí Rousek.
V hotelu se nyní konají stovky akcí, eventů a kongresů ročně. „Když je to do dvou set padesáti lidí, říkáme tomu malé akce. Takové jsme schopni obsloužit hned tři najednou, aniž by se účastníci navzájem potkávali. Mají vlastní toalety, šatny, zázemí… Opravdu velké akce se v hotelu během kongresové sezony, která trvá od března do května a od poloviny září do listopadu, konají zhruba čtyřikrát za měsíc. „A teď přes zimu tu samozřejmě máme velké plesy, každoročně až deset,“ připomíná Rousek. Klienti se podle něj vracejí, někteří v hotelu pořádají i několik akcí ročně. „Za tu dobu se mezi námi vytvořily vztahy; klienti kvitují, že je u nás neměnný tým a pokaždé jednají s tím stejným člověkem. A taky vědí, že se na nás mohou vždy stoprocentně spolehnout“, míní Rousek.
Hotel ale zdaleka nevyužívají jen kongresoví hosté. Díky sousedství s fotbalovým stadionem ho často využívají sportovci, několikrát tu byly ubytovány fotbalové týmy, včetně české reprezentace. Oblíbili si ho také umělci, kteří v Olomouci vystupují, či tráví dny odpočinku a samozřejmě i business klientela. „Běžně tu ale máme také turisty. Zejména přes léto se tu často ubytují rodiny, které mají Olomouc jako zastávku na své cestě po Česku nebo i po Evropě,“ prozrazuje Rousek.


V našem hotelu pracuje půlka týmu více než osm let. Je nás padesát a deset z nich zažilo, když se hotel otevíral. To myslím mluví samo za sebe…

Hotel ale podle Tomáše Rouska dělají lidé, kteří v něm pracují. Bez nich by podle něj byl jen prázdnou slupkou. „Myslím, že jsem velmi empatický člověk a mám cit pro výběr těch správných zaměstnanců. Nejdůležitějším kritériem pro výběr pro mě nejsou pouze zkušenosti, ale hlavně to, jaký ten či onen člověk je. Pokud je lidsky správně nastaven a má chuť, můžeme ho naučit, co neumí, s čím nemá větší zkušenosti, to není problém. Ale pokud člověk z lidského hlediska není úplně v pořádku, žádné zkušenosti tuhle stránku nepřeváží a takového tady nechceme. A to platí zejména o vedení hotelu. Management musí pracovat zkrátka v pohodové atmosféře a samozřejmě své práci rozumět, mít jasnou představu kam rozhodnutími míří, aby se zaměstnanci pod jejich vedením cítili dobře a chápali, co se po nich vyžaduje. Pokud to tak není, nevyvážíte to ani penězi, zaměstnanci vám utečou. V našem hotelu pracuje půlka týmu více než osm let. Je nás padesát a deset z nich zažilo, když se hotel otevíral. To myslím mluví samo za sebe…“ Ke spokojenosti zaměstnanců přispívá i to, že na rozdíl od naprosté většiny kolegů z hotelové branže se v našem hotelu pracuje na osmihodinové směny. A lidem pak zbývá více času na osobní život.

Právě zaměstnanci a příjemná atmosféra hotelu jsou tím, co si hosté pochvalují nejvíce. A třeba i to, že na recenze odpovídá sám ředitel. „Ve většině hotelů na to dnes mají umělou inteligenci, v lepším případě běžného zaměstnance. Ale já to měl vždy tak, že chci, aby zpětná vazba šla přese mě. Recenze čtu každý den, odpovídám na ně, řeším pochvaly, veškeré postřehy, i případné stížnosti. A řada hostů velmi pozitivně kvituje, že se těmito věcmi tak vážně zabýváme a že jim odpoví ředitel hotelu,“ usmívá se Rousek.

Hotel během své existence prošel několika modernizacemi. „Ta první proběhla už po dvou letech, kdy jsme výrazně zvětšili hlavní sál, zvýšili ho, přidali galerii a technické místnosti… Celou dobu samozřejmě investujeme do vybavení, zdokonalili jsme systém, díky kterému můžeme zvětšovat či zmenšovat sály… Největším zásahem byla ale přístavba, do které jsme se pustili v roce 2020,“ líčí Tomáš Rousek. Plány, podle kterých měla mimo jiné vzniknout v patře nová designová restaurace s otevřenou kuchyní pro kongresové hosty, podle něj ležely na stole už dlouho, nechtělo se nám do nich ale pouštět, protože by to znamenalo hotel zavřít nebo minimálně výrazně omezit jeho provoz. „Musím říct, že v tomto jsme se neuvěřitelně trefili do covidové pandemie. Když se tenkrát někdy v říjnu zavřely hotely, měl jsem správné tušení, že to nebude na čtrnáct dnů. Shodli jsme se s majitelem hotelu, že teď je ta správná doba. Tím, že máme zázemí ve stavební firmě, šlo všechno neuvěřitelně hladce. Do týdne se začalo bourat a všechny ty hlučné a špinavé práce jsme stihli do dubna, kdy vláda znovu povolila otevřít hotely. V té době už jsme v přístavbě řešili interiéry, hotel se mohl vrátit k normálnímu provozu a hosté nezaznamenali žádné negativní zkušenosti spojené se stavbou. V srpnu jsme měli hotovo,“ vypráví Tomáš Rousek. Podařilo se zrekonstruovat i venkovní fasádu, inovace ale teprve začaly. „V tomhle oboru musíte pořád něčím překvapovat, nesmíte ustrnout. Návrhem designu nové restaurace jsme pověřili významnou českou designérku Báru Škorpilovou z renomovaného studia Mimolimit. Do té doby jsme si mysleli, jak máme pořád krásný hotel. Když jsme viděli novou restauraci, dostali jsme až úzkost z toho, jaký je to posun a jak fádně proti tomu zbytek hotelu působí,“ usmívá se dnes Rousek. Po dokončení restaurace tedy bylo jasno, že obměnou interiérů musí pod vedením skvělé pražské designérky postupně projít celý hotel. „V tuto chvíli je dokončeno přízemí. Tedy recepce, lobby, bar a snídaňová à la carte restaurace. Kongresové patro bude hotové do poloviny února 2025. Na podzim se pustíme do postupného redesignu všech 137 pokojů, abychom na konci roku 2027 měli po sedmnácti letech celý hotel v novém designu,“ těší se Tomáš Rousek.

Tomáš Rousek

* 1974, Litomyšl

Vystudoval hotelovou školu v Opavě a poté vystřídal mnoho profesí v oboru od úklidu pokojů, přes číšníka až po manažerské posty. Kariéru začínal ve vídeňském Parkhotel Schönbrunn, pracoval v Berlíně, už jako manažer potom nastoupil do brněnského Grandhotelu. V roce 1999 se stal provozním a později ředitelem olomouckého hotelu Gemo. U projektu NH Hotelu byl od začátku, nejprve pracoval jako zástupce ředitele, od roku 2012 hotel vede.

Stal se hoteliérem roku 2017.

Je ženatý, má dva syny. 

zdroj: olomouc.cz/kdojekdo

Foto: Jan Procházka

Od samého začátku můžete mezi personálem hotelu potkat učně ze Střední odborné školy Štursova. Jsou měsíce, kdy jich je v hotelu klidně dvacet. „Je to pro ně samozřejmě obrovská zkušenost, když mohou pracovat ve špičkovém hotelu. Rozhodně je to pro obor dokáže nadchnout a určitě jim práce u nás dá víc, než když je někde ve čtverce nechají rok loupat brambory,“ říká Tomáš Rousek. Zároveň si tak podle něj hotel vychovává budoucí zaměstnance. „Když jsou šikovní, tak jim samozřejmě práci nabídneme. Několik takových zaměstnanců tady už máme,“ pochvaluje si Rousek.

Olomoucký NH Collection Olomouc hotel má na kontě i řadu prestižních ocenění. Hned po otevření získal Stavba roku ČR, v roce 2017 získal generální ředitel Tomáš Rousek prestižní titul Hoteliér roku Česká republika. I v rámci hodnocení hotelů celého řetězce se každoročně olomoucký NH hotel umisťuje v první desítce, jednou byl dokonce první. „Když si vezmete, že NH hotely stojí třeba na Maledivách či v Benátkách a že jsme spolu s nimi na špici, je to obrovské uznání pro všechny, kdo u nás pracují,“ míní Rousek. Hotel má i řadu cen od cestovatelských asociací a uznání sklízí i jeho interiéry. A v neposlední řadě slouží jako významné místo setkávání Olomoučanů. Ti se jako první mohou seznámit s inovovanými interiéry v prvním patře, kde jsou všechny sály. Plesová sezona totiž právě začíná...

Autor článkuJan Procházkaprochazka@olomouc.cz

Jan Procházka