Novinka na kolejích v Olomouci: Tramvaj pozná překážku a sama zastaví - OLOMOUC.CZ
Reklama

Čtvrtek 30. ledna 2025, svátek má Robin, venku je 8.7 °C

Novinka na kolejích v Olomouci: Tramvaj pozná překážku a sama zastaví

Zprávy z regionu

29.1.2025

Jan Procházka

První nová tramvaj typu EVO vyrazí během několika dnů do provozu. Vůz disponuje unikátním antikolizním systémem, který sám rozpozná překážku a upozorní řidiče, případně sám zastaví. Olomoucký dopravní podnik jich objednal celkem devět, další dorazí během roku. Cestujícím zpříjemní jízdu třeba i vyhřívané sedačky nebo USB nabíječky.

Nová tramvaj typu EVO1/o se na první pohled od stávajících vozů ve flotile DPMO neliší. Snad jen tím, že září novotou. V čele se ale nachází unikátní technologie, vyvinutá odborníky ze společnosti Škoda Group. Jedná se o antikolizní systém na bázi takzvaného lidaru, tedy zařízení, které pracuje na principu výpočtu doby šíření pulsu odraženého laserového paprsku a běžně se používá nejen v automobilovém průmyslu, ale třeba také u autonomních vysavačů. "Tento systém jsme vyvinuli přímo pro tramvaje. Už jsme ho úspěšně implementovali do vozů ve Finsku a nově i v Praze. Zatím se ale vždy jednalo o instalaci do již provozovaných tramvají. Do Olomouce ale přichází tramvaj zbrusu nová, která má tento systém už přímo z továrny," upozornil Jan Hušák, technický ředitel pro digitalizaci ve Škoda Group. 

Smyslem vývoje tohoto systému bylo podle něj zabránění kolizím s chodci, ale také nečekanými překážkami na trati. "Může se stát, že řidič je po noční, na konci směny, unavený a nemá tu správnou pozornost. A nevšimne si včas špatně zaparkovaného auta nebo jiné překážky. Nebo dojde ke srážce s jinou tramvají. Tyto případy jsou bohužel časté. Náš systém jim dokáže zabránit," vysvětluje Hušák. Systém podle něj pracuje s 3D modelem celé olomoucké kolejové sítě a v každém okamžiku tedy ví, kde se nachází, jaký je poloměr zatáček, co na trať patří a co ne. "Složitost spočívá v tom, že jsme ho museli 'naučit', aby správně vyhodnotil, kdy dochází k rizikové situaci a kdy se například tramvaj v centru proplétá pěší zónou nebo dojíždí do stanice těsně za jiný vůz," doplnil Hušák. Systém v případě nebezpečí nejprve upozorní řidiče zvukovým signálem, pokud ten nereaguje, tramvaj se zastaví. A to těsně před překážkou, jak ukázala dnešní zkouška.

Kromě tohoto speciálního systému má tramvaj standardní výbavu, na jakou jsou cestující u nových vozů zvyklí. "Vozy jsou vybaveny klimatizací a USB zásuvkami, nově také automatickým systémem sčítání cestujících nebo vyhřívanými sedačkami, které jsme zatím měli jen v některých vozech Vario a cestující si je chválí," doplnil Pavel Zatloukal, místopředseda představenstva dopravního podniku. Tramvaje EVO1/o jsou vybaveny celkem sedmi dveřmi, čtyřmi na pravé straně a třemi na levé straně tramvaje s možností otevření ve směru jízdy pouze na pravé straně.

"Kapacita tramvají EVO1/o je 27 sedících a 85 stojících cestujících. Vozy jsou plně nízkopodlažní, interiér chrání nástřik nanotechnologií proti zápachu a bakteriím a ochranná fólie proti vandalismu. Pro zvýšení ochrany zdraví cestujících je klimatizační a ventilační soustava salonu vozidla vybavena revitalizačním systémem, který v salonu vozidla efektivně ničí škodlivé mikroorganismy – bakterie, viry a plísně," popsal nové vozy Vladimír Faltysek, generální ředitel společnosti Pragoimex, která tramvaje kompletuje.

Hrozí nebezpečí? Vůz sám s předstihem pozná, že je na cestě překážka a varuje řidiče, případně sám zastaví. Papírový automobil na kolejích dnes tramvaj nesmetla, i při poměrně vysoké rychlosti zastavila těsně před ním. Bez zásahu řidiče.

Foto: Jan Procházka

Kupní smlouvu na devět plně nízkopodlažních tramvají s oboustranným odbavováním cestujících podepsalo vedení olomouckého dopravního podniku v prosinci 2023. „Tyto vozy primárně potřebujeme na provoz trati na Nové Sady, kde není na konci smyčka na obracení vozů. Tramvaje s oboustranným odbavováním cestujících jsou pro nás ale výhodou i při rekonstrukcích stávajících tratí. Díky nim bylo možné například v nedávné době zachovat částečný tramvajový provoz v centru města při budování mostu na Masarykově třídě," sdělil Jaroslav Michalík, předseda představenstva dopravního podniku. Zbylých osm vozů dorazí do Olomouce během letošního roku.

Pořizovací cena devíti vozů je 314,5 milionu korun, jeden tedy vychází na zhruba 35 milionů korun. Náklady na servis vozů po dobu čtyř let budou 14,7 milionů korun. 81 % uznatelných nákladů z pořizovací ceny pokryje dotace z Integrovaného regionálního operačního programu.

Autor článkuJan Procházkaprochazka@olomouc.cz

Jan Procházka