UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!
Olomoucké barokní slavnosti uvedou světovou premiéru komické opery Gusman
Olomoucké barokní slavnosti uvedou francouzskou komickou operu Antonína Rejchy Gusman, a to přímo ve světové premiéře. Opera totiž nebyla ani za skladatelova života uvedena. Pod uměleckým vedením houslistky Veroniky Manové se provedení zhostí rezidenční ansámbl Volantes Orchestra a plejáda vynikajících sólistů, jako např. Roman a Tadeáš Hozovi, Dagmar Šašková, Václav Barth nebo Michal Marhold. Opera bude poprvé uvedena 15. července v režii Tomáše Studeného a ve výpravě Sylvy Markové.
Antonín Rejcha byl již ve své době uznávaným skladatelem, hudebním teoretikem a zejména pedagogem, profesorem na pařížské konzervatoři, kde vychoval další generace skladatelů. Za své úspěchy byl jako první rodilý Čech dokonce zvolen členem Francouzské akademie krásných umění.
Před 205 lety, tedy v roce 1816, začal Rejcha komponovat své již deváté scénické dílo, jednoaktovou komickou operu Gusman de Alfarache (česky Guzmán z Alfarache). Její jednotlivé postavy vytvořil doslova na míru členům divadla Feydeau, které se na typický francouzský žánr komické opery specializovalo. "Nevíme, zda právě tato skutečnost přispěla k zamítnutí opery plánovaným představitelem titulní role, Jean-Blaisem Martinem, jak si Rejcha stěžuje ve svém životopise. Hlasová charakteristika tohoto slavného pěvce, včetně jeho velkého rozsahu, zřejmě vedla k definitivnímu odložení opery i pro jiná divadla. Své premiéry se tak dílo dočká až nyní," uvádí muzikoložka Jana Franková.
Představení se uskuteční v rámci festivalu Olomoucké barokní slavnosti (15., 16. a 17. července od 20:30 hodin na nádvoří Tereziánské zbrojnice). Jako sólisté se představí Roman Hoza v roli Guzmána, dále Tadeáš Hoza jako jeho společník Pédrille, ve Francii působící Dagmar Šašková v hlavní ženské roli Lucii, v dalších rolích pak vystoupí Václav Barth, Michal Marhold, Michael Robotka, Kamila Zbořilová a Barbora Garzinová. Hudebního nastudování Volantes Orchestra se ujala Veronika Manová a režie Tomáš Studený.
Více informací a vstupenky zde →
Právě Jana Franková a Veronika Manová (umělecká vedoucí souboru Volantes Orchestra) ve spolupráci s režisérem Tomášem Studeným stojí za novodobou rekonstrukcí tohoto díla. "Pro uvedení Gusmana na scénu v českém prostředí jsme museli provést, s ohledem na dochované prameny, detailní rekonstrukci. Zmíněný Rejchův rukopis partitury totiž neobsahuje kompletní zpěvní čísla. Původní libreto opery se sice nedochovalo, podařilo se nám však nalézt jeho přepracovanou verzi," doplnila podrobnosti rekonstrukce Franková a dále vysvětluje: "Autoři libreta po zamítnutí kusu v divadle Feydeau text přepsali do podoby dvouaktové vaudevillové komedie, tedy mluvené komedie se zpěvními čísly zpívanými na známé melodie. Takto upravené dílo mělo premiéru 22. října 1816 v pařížském Théâtre du vaudeville a naštěstí pro nás se z něj již tištěné libreto dochovalo. Pro potřeby provedení před českým publikem jsme se rozhodli mluvené texty přeložit z francouzštiny - i zde bylo nutné provést drobné úpravy."
Příběh titulního hrdiny opery Guzmána vychází z oblíbeného španělského pikareskního románu Matea Alemána z konce 16. století. Autoři libreta, Eugène Scribe a Jean-Henri Dupin, se však četnými peripetiemi hlavního protagonisty nechali inspirovat jen okrajově. Zůstala hlavní myšlenka postavy pícara, tedy šibala, který si ví vždy rady a trestá bezpráví. Guzmán se vrací se svým přítelem do rodného Toleda, aby získal zpět upřené dědictví a setkal se se svojí láskou z mládí, Lucií.