V Olomouci byla zřízena unikátní veřejná dílna pro rozvoj technických a řemeslných dovedností – TechnoLab - OLOMOUC.CZ
Reklama

Neděle 24. listopadu 2024, svátek má Emílie, venku je 0.4 °C

UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

V Olomouci byla zřízena unikátní veřejná dílna pro rozvoj technických a řemeslných dovedností – TechnoLab

Zprávy z regionu

21.1.2019

red

Je to již několik měsíců, co katedra technické a informační výchovy z olomoucké pedagogické fakulty rozběhla jedinečný projekt v podobě veřejné dílny. TechnoLab představuje místo, kam může kdokoliv přijít a bez omezení tvořit z jakéhokoliv technického materiálu. Tak tomu bylo i tuto sobotu, kdy pilky, vrtačky, kladívka, rašple a šroubováky a šikovné ruce návštěvníků byly v plné permanenci.

Co konkrétně TechnoLab nabízí, vysvětluje autor konceptu doc. Jiří Dostál: "Tradičně se na naší fakultě zaměřujeme na přípravu učitelů techniky a praktických činností pro základní školy a máme za tímto účelem i špičkově vybavené laboratoře a dílny. V posledních letech si však všímáme, že zejména mladá generace na tom není s technickými dovednostmi příliš dobře. To je způsobeno jednak proměnou životního stylu a jednak i školami. Pro rodiče je pohodlnější dát dětem tablet, chytrý telefon či počítač než se jim věnovat a podporovat jejich technickou tvořivost, zručnost a technické myšlení. Některé školy zase učí praktické činnosti (dříve tzv. dílny) nekvalitně – buď nemají potřebné materiální vybavení, nebo výuku realizuje učitel bez příslušné kvalifikace (učí tzv. neaprobovaně)." Na toto reaguje TechnoLab, který není jen místem, kde se dá něco vyrábět, ale přítomen je vždy zkušený metodik s letitou praxí, který poradí s vhodnými náměty na výrobky a výběrem materiálu, ale na vlastní tvorbu osobně dohlíží.

TechnoLab je dílna pro každého
Navštívit TechnoLab může opravdu každý. Čas zde tráví celé rodiny i jednotlivci. Není výjimkou, že přijdou rodiče s dětmi a s nimi i dědeček s babičkou. To se potom dílna promění v místo skvělé nálady, hezkého vzpomínání a předávání zručnosti z generace na generaci. To oceňují zejména rodiny, které nemají pro technické činnosti doma prostor. "Představte si, že rodina bydlí v paneláku anebo dnes už i rodinném domě, kde místo pro dílnu není. Nemají kde tvořit," dodává Dostál. TechnoLab ale není jen o dětském tvoření, navštěvují ho pravidelně lidé, kteří chtějí třeba jen poradit, co a jak doma přivrtat, jaký nástroj zvolit, případně jen pomoci nabrousit kuchyňské nože. Mnozí z dospělých se pustí i do náročnějších kutilských projektů, nebo jen vyrábějí krásné šperky ze dřeva. I pro ně tu samozřejmě jsme.

Nezbytnost praxe
Celý projekt veřejné dílny je propojen s přípravou budoucích učitelů, kteří zde taktéž pomáhají a získávají tolik potřebnou praxi. Na tu klade pedagogická fakulta velký důraz. Povolání učitele techniky a praktických činností je vysoce prestižní a s bezproblémovou uplatnitelností. Tomu ale musí odpovídat kvalitní výuka a praxe, aby budoucí absolventi získali potřebné kompetence. Zrovna nyní je na olomoucké pedagogické fakultě čas podávání přihlášek ke studiu a uchazeči mají možnost podávat přihlášky. Ty se na katedře již pomalu začínají scházet.

Foto: Katedra technické a informační výchovy

Rozvoj talentu
To, jak se návštěvníkům TechnoLabu při tvorbě výrobků daří, hodnotí mistr a metodik dr. Miroslav Janu: "Budete překvapeni, ale jsou vynikající. Sami vidíte, že technika a praktické činnosti umí být velmi motivující a zábavné. Máme tu děti, které za jedno odpoledne nevyrobí jen jeden výrobek, ale rovnou tři. I dospělí jsou aktivitami nadšeni, ale u nich je zřetelné, že kreativita je již o něco nižší. Více totiž promýšlí užitečnost výrobku, což částečně brání jejich fantazii." Olomoucká veřejná dílna má však ještě jeden hlubší význam. Otevírá veřejnosti oči v tom, že si začíná uvědomovat, jak důležitým technický talent je. Zejména technicky talentovaní mladí lidé mohou pozitivně přispět k rozvoji naší společnosti. Proto k jeho objevování a dalšímu rozvoji musí přispívat každá základní škola. Nelze tyto děti diskriminovat a ve školách nabízet příležitosti pouze pro rozvoj přírodovědného, literárního či sportovního nadání. "Moderní škola pro 21. století musí být školou pro všechny a tomu musí odpovídat i výuka. Nemůžete rozvíjet technické dovednosti kreslením na počítači, to je zcela špatně," říká Dostál. Proto se mnohé školy v tomto ohledu již pozitivně proměňují, což je zcela správné.

Foto: Katedra technické a informační výchovy

TechnoLab

Dveře do dílny se otevírají zpravidla jednou za měsíc, a to podle aktuálního zájmu či možností fakulty. Aby nedošlo k situaci, že najednou přijde nečekaně velké množství lidí, je nezbytné se předem registrovat. Postup registrace a další informace naleznete na webových stránkách katedry. Návštěva TechnoLabu je pro veřejnost zcela zdarma.