UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!
V chrámu svatého Michala zazněla hudba vrcholné renesance
19.10.2009
Autor: Bohumír Kolář
Ke specifikám letošního ročníku Podzimního festivalu duchovní hudby v Olomouci patří jistá proměnnost jednotlivých koncertních večerů, spočívající na jedné straně v komorním až intimním ladění, na druhé straně pak v monumentální interpretaci velkých děl duchovní hudby početnými sbory a hudebními tělesy. Sobotní koncertní večer u sv. Michala patřil k těm prvním.
Večer proběhl pod názvem Duchovní hudba vrcholné renesance a představil sbory italského skladatele Carla Gesualda da Venosa a jeho nizozemského současníka Jacoba Clemense non Papa. Představeny byly skladby, jež se vázaly svým obsahem k Velikonocům, tedy k ukřižování Krista, jeho velké oběti. Sbory byly celkem tři. První a závěrečný byl z dílny Nizozemce žijícího určitou dobu na dvoře Rudolfa II. v Praze a následně v jižních Čechách. Clemensova závěrečná skladba ústila do Zmrtvýchvstání, tedy do jisté katarze, jež oživila náročné zpěvy zakotvené spíše v hledání cesty z utrpení, vlastně v cestě k milosti. Třetím dílem byl rozměrný cyklus Responsorií Svaté Soboty Carla Gesualda da Venosa o devíti zpěvech interpretovaných vždy po třech a vhodně oddělených varhannímu vstupy. Interpretace zpěvů se zhostil poněkud oslabený Octopus pragensis docela dobře, i když se musel vyrovnat s jistou zdrženlivostí publika, pro které renesanční melodika a její nuance u obou skladatelů byly obtížně čitelné a některým posluchačům jako by splývaly. Pozornost publika se proto spíše zaměřila na objevování a oceňování kvalit jednotlivých pěvců v komorním sboru a jejich poměřováním.
Mezi rozfázovaný sborový program byly vloženy renesanční skladby pro klávesové nástroje interpretované Pavlem Černým na varhany. Olomouc navyklá na tradici velkých varhanních svátků vyplněných barokem a následujícími slohy si hned neuvědomila specifický rozměr "transformovaných" varhan a zprvu velmi jemná a citlivě a čistě přednesená díla z konce 16. století brala jako mezihry. Závěr však přece jen vyzněl ve své pravé poloze a byl po právu oceněn, takže nejen Luython a Jacob a Hans Leo Hasslerovi, ale i velmi kvalitní a zkušený varhaník Pavel Černý odcházeli doceněni.
Pro příští léta bude vhodné, pokud půjde o koncert s jistými specifikami, vhodným způsobem napomoci publiku, aby k poslechu mohlo přistoupit zasvěceněji.
Závěrečný koncert letošního 16. ročníku PFDH se uskuteční v chrám P. Marie Sněžné tuto sobotu v 19 hodin. Uvedeno bude duchovní drama J. Masseneta Maří Magdalena v podání předních českých sólistů, Českého filharmonického sboru Brno a Janáčkovy filharmonie Ostrava pod taktovkou J. M. Krygela.
Bohumír Kolář
Adiktologická ambulance prevence a léčby závislostí
Katalog firem » Zdravotnictví » Poradny a psychologické služby
Adiktologická ambulance prevence a léčby závislostí, Olomouc je nestátní zdravotnické zařízení, které nabízí ambulantní léčbu látkových i nelátkových závislostí. Poskytuje adikto...

DNES
Tipy na víkend: jarní Flora, AFO, Burger Street Festival, Sbírka potravin i první čarodějnické akce
Zprávy z regionu
24.4.2025
Ve Vědecké knihovně proběhne 12. ročník soutěže v předčítání v němčině Bücherwurm
FOTOREPORT
24.4.2025
Obrazem: Jarní Flora zaplnila pavilon A květy a sklem
DNEŠEK
24.4.2025