UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!
Zimní pneumatiky na zimu neobuje jen hazardér
17.10.2007
Autor: Jan Procházka
Zima už pomalu ale jistě klepe na dveře a s ní se blíží i čas, kdy bude třeba vyměnit letní pneumatiky za zimní. Kdo to neudělá, měl by na zimu svůj vůz odstavit. Odborníci se shodují na tom, že jízda na letních gumách po zasněženém povrchu se téměř rovná sebevraždě.
Ze statistik vyplývá, že jen třetina českých řidičů přezouvá svůj vůz do zimních pneumatik. Přitom jízda na letních pneumatikách po zasněžené vozovce může být životu nebezpečná i při malé rychlosti. Brzná dráha zimních a letních pneumatik se na kluzkém povrchu liší v desítkách metrů. Zimní pneumatika díky své konstrukci dokáže i za nízkých teplot lépe přilnout k povrchu vozovky a tím zajistí bezpečnější brždění, akceleraci i ovládání automobilu. Je to dáno její konstrukcí. Materiál, ze kterého se vyrábějí letní gumy je totiž mnohem tvrdší a s klesající teplotou tvrdne ještě víc. Na zledovatělém povrchu je jeho přilnavost prakticky nulová: Vozidlo se zimními pneumatikami se z rychlosti pouhých 30 km/hod zastaví na 57 m, zatímco vozidlo s letními pneumatikami k tomu potřebuje 68 m. Lepší vlastnosti má zimní pneumatika v teplotách pod sedm stupňů na všech druzích povrchu.
Investovat do kvality se určitě vyplatí, řidičům jsou ale nabízeny i protektorové varianty, které se dají pořídit už od pěti set korun.
Vžitá domněka tzv. „městských“ řidičů, že pokud nevyjíždějí v zimě mimo město, není třeba přezouvat, je mylná. I ve městech často nastává kalamitní situace a pokud jsou teploty dlouhodobě nízké, může letní pneumatika způsobit potíže i na suchém povrchu. „Nejhustší provoz a nejvíce nehod je právě ve městech. Zimní pneumatika je užitečná nejen na sněhu a ledu, ale i když jen mrzne. Lépe odvádí vodu a má lepší přilnavost,“ vysvětluje server Automix.
Alternativou k zimním pneumatikám byly v minulosti tzv. „univerzály“, které se však pro své nepříliš dobré vlastnosti již nevyrábějí. Pokud „městský“ řidič nechce investovat do zimních pneumatik, může si pořídit tzv. „celoroční“. Ty se pohybují v cenových relacích zhruba od šesti set korun. Ani celoroční pneumatiky však v testech nedopadají příliš dobře a jejich jízdní vlastnosti jsou špatné pro změnu i v létě.
Odborníci doporučují přezout vůz ve chvíli, kdy teplota stabilně klesne pod sedm stupňů. Právě pod touto teplotní hranicí končí přilnavost letních pneumatik. Výmenu by řidiči neměli nechávat na poslední chvíli. Pokud je sníh zastihne nepřipravené, mohou jim letní gumy způsobit řadu vážných problémů. V neposlední řadě se však zřejmě nikomu nechce stát dlouhé fronty, které se s prvním popraškem vytvoří snad před každým pneuservisem.
V mnoha zemích je výměna pneumatik na zimu povinná. V České republice se toto téma diskutuje na vládní i parlamentní úrovni již řadu let. Současný ministr dopravy Řebíček se před časem nechal slyšet, že by povinnou výměnu rád prosadil do novely silničního zákona, která má vstoupit v platnost v lednu 2009. Názory se ale různí na období, od kdy do kdy by měla povinná výměna platit.
Seznam pneuservisů najdete zde.
Jan Procházkaprochazka@olomouc.cz
ORANGE OPTIK
Katalog firem » Obchod » Oční optika

Termín akce
Měsíc DUBEN
Podrobné informace:
ORANGE OPTIK OLOMOUC LAFAYETTOVA 5
Při nákupu kompletních brýlí, MĚŘENÍ ZRAKU ZDARMA!!!
Platba možná hotově, kartou, benefity i na fakturu.
Tel.:777 446 929
EMAIL: olomouc@orangeoptik.cz

25.4.2025
Páté čtvrtfinále rozhodly začátky poločasů
Zprávy z regionu
25.4.2025
Zoo má nové webové stránky. Jsou přehlednější, dozvíte se tam také, zda u zahrady zaparkujete
Sport
25.4.2025
Olomoucké volejbalistky sedmý tie-break neuhrály
Tipy na víkend
25.4.2025